Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående ekologisk hållbarhet:
TEMAOMRÅDET VATTEN
Temaområdet vatten i gymnastik årskurs 2:
- "Vattenvaneövningar och simning ingår i gymnastikundervisningen."
De mål som anknyter till I1 i gymnastik i årskurs 2 är:
- M5 vänja eleven vid att röra sig i vatten och träna grundläggande simkunnighet
Vatten; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i gymnastik?
K3: "Det är viktigt att eleverna lär sig att röra sig självständigt och tryggt i närmiljön."
Temaområdet vatten i omgivningslära årskurs 2:
Vatten finns i det centrala innehållet I5 i omgivningslära i årskurs 2:
- "Eleverna fördjupar sig i de grundläggande förutsättningarna för liv - näring, vatten, luft, värme och omsorg. De får insikt i näringsproduktion och varifrån dricksvattnet kommer."
På bilden här till höger syns till vilka mål I5 anknyter i läroplanen i Omgivningslära i årskurs 2.
Vatten; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i omgivningslära?
K3: "Eleverna ska vägledas till kritiska konsumtionsvanor och till att fundera över vad sparsamhet, måttlighet och miljötänkande innebär för konsumentens val och vad de betyder för deras eget agerande"
K7: "Man ska tillsammans med
eleverna fundera på vad en rättvis och hållbar framtid betyder i vårt land och i världen och hur
de själva kan bidra till en sådan."
TEMAOMRÅDET VÄRNANDE OM NÄRMILJÖN
Temaområdet värnande om närmiljön i gymnastik årskurs 2:
"Skolans lokaler, idrottsplatser i närmiljön och naturen ska utnyttjas
mångsidigt i undervisningen. Eleverna ska handledas att främja ett tryggt och etiskt hållbart
arbetssätt och inlärningsklimat."
Värnande om närmiljön finns i det centrala innehållet I1 i gymnastik i årskurs 2:
- "Eleverna får genom mångsidiga och trygga uppgifter lära sig att röra sig inomhus och
utomhus under olika årstider och i olika lärmiljöer."
De mål som anknyter till I1 i gymnastik i årskurs 2 är:
- M4 lära eleven att röra sig tryggt i olika miljöer, med olika redskap och på olika ställningar
Vatten; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i gymnastik?
K3: "Det är viktigt att eleverna lär sig att röra sig självständigt och tryggt i närmiljön."
Temaområdet värnande om närmiljön i omgivningslära årskurs 2:
"Målet är att undersöka fenomen inom omgivningslärans olika ämnesområden i naturliga situationer och miljöer. Som lärmiljöer används förutom skolans lokaler och den egna klassen mångsidigt även den närliggande naturen och den byggda miljön, olika sociala sammanhang och situationer, digitala lärmiljöer samt lokala möjligheter såsom samarbete med naturskolor, museer, företag, medborgarorganisationer samt natur- och vetenskapscentra."
Värnande om närmiljön finns i det centrala innehållet I3 i omgivningslära i årskurs 2:
- "Eleverna övar sig att iaktta och undersöka naturen i olika naturmiljöer och byggda miljöer i närheten av skolan. De lär sig att identifiera de vanligaste organismerna och deras livsmiljöer samt objekt i den byggda miljön."
Värnande om närmiljön finns i det centrala innehållet I4 i omgivningslära i årskurs 2:
- "Som innehåll väljs problemlösnings- och undersökningsuppgifter med anknytning till naturen, den byggda miljön, vardagliga fenomen och teknik samt människan och människans verksamhet."
mellanrum
Värnande om närmiljön finns i det centrala innehållet I6 i omgivningslära i årskurs 2:
- "Eleverna får kunskap om den egna hembygden och dess betydelse. Man medverkar i att främja välbefinnandet i den närmaste omgivningen och i skolan. Man funderar på vilken betydelse de egna handlingarna har för en själv, andra människor samt den närmaste omgivningen."
Värnande om närmiljön; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i omgivningslära?
K3: "I skolan ska eleverna få lära sig grundläggande fakta om vad som främjar det egna och det gemensamma välbefinnandet, tryggheten och en god vardag. Det är viktigt att eleverna lär sig att röra sig självständigt och tryggt i närmiljön [...]."
K6: "Eleverna ska få bekanta sig med olika yrken i och utanför skolan och lära sig förstå vad dessa yrken och arbeten överlag betyder för samhället, i synnerhet med tanke på familjernas vardag och uppehälle."
K7: "Man ska tillsammans med eleverna fundera på vad en rättvis och hållbar framtid betyder i vårt land och i världen och hur de själva kan bidra till en sådan."
Temaområdet värnande om närmiljön i bildkonst årskurs 2:
Värnande om närmijön finns i det centrala innehållet I1 i bildkonst i årskurs 2:
- "I undervisningen behandlas de egna bildkulturernas betydelse i elevernas vardag, närmiljö och samverkan"
Värnande om närmijön finns i det centrala innehållet I2 i bildkonst i årskurs 2:
- "I undervisningen koncentrerar man sig på elevernas närmiljö och dess medier."
De mål som anknyter till I1 och I2 i bildkonst i årskurs 2 är:
- M1 sporra eleven att iaktta konst, omgivningen och annan visuell kultur med olika sinnen och genom att skapa bilder
- M2 uppmuntra eleven att diskutera om sina iakttagelser och tankar
- M3 uppmuntra eleven att ge uttryck för sina iakttagelser och tankar genom olika sätt att skapa bilder
- M8 uppmuntra eleven att känna igen olika konstföremål och annan visuell kultur i näromgivningen
- M9 uppmuntra eleven att göra bilder utgående från att granska sin egen omgivning, olika tider och olika kulturer
- M10 handleda eleven att känna igen olika värden i konsten, i sin omgivning och i den övriga visuella kulturen
- M11 stödja eleven att beakta det kulturella mångfaldet och hållbar utveckling i sitt
bildskapande
Värnande om närmiljön; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i omgivningslära?
K3: "I skolan ska eleverna få lära sig grundläggande fakta om vad som främjar det egna och det gemensamma välbefinnandet, tryggheten och en god vardag. Det är viktigt att eleverna lär sig att röra sig självständigt och tryggt i närmiljön [...]."
K6: "Eleverna ska få bekanta sig med olika yrken i och utanför skolan och lära sig förstå vad dessa yrken och arbeten överlag betyder för samhället, i synnerhet med tanke på familjernas vardag och uppehälle."
K7: "Man ska tillsammans med eleverna fundera på vad en rättvis och hållbar framtid betyder i vårt land och i världen och hur de själva kan bidra till en sådan."