Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående ekologisk hållbarhet:
TEMAOMRÅDET FORTPLANTNING OCH BIOLOGISKT MÅNGFALD
Temaområdet fortplantning och biologisk mångfald i omgivningslära årskurs 3:
Fortplantning och biologisk mångfald finns i det centrala innehållet I1 i omgivningslära i årskurs 3
- "Man behandlar den sexuella utvecklingen som anknyter till åldersstadiet samt människans fortplantning."
- Centrala perspektiv är att
värdesätta naturens och kulturens mångfald samt öka den globala förståelsen.
- "Man bekantar sig med
näringskedjor, djurs och växters fortplantning, näringsproduktion och matens kretslopp samt
bruket av skog."
- Vid valet av innehåll beaktas värnandet om naturens mångfald, klimatförändringen och hur den kan hejdas, hållbar användning av naturresurser, att främja hälsa, värna om det egna kulturarvet och att bo i en mångkulturell värld samt människans globala välbefinnande nu och i framtiden.
De mål som anknyter till I1, I3, I5 och I6 i omgivningslära i årskurs 3 är:
- M1 väcka och upprätthålla elevens intresse för omgivningen och undervisningen i omgivningslära samt hjälpa eleven att inse att samtliga ämnesområden i omgivningsläran är viktiga för hen
- M15 vägleda eleven att undersöka naturen, identifiera organismer och livsmiljöer, tänka ekologiskt samt hjälpa eleven att förstå människans uppbyggnad, livsfunktioner och utveckling
Fortplantning och biologiskt mångfald; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i omgivningslära?
K1: "Eleverna ska handledas att lägga märke till växelverkan och samband mellan olika fenomen."
TEMAOMRÅDET SKOGEN
Temaområdet skogen i omgivningslära årskurs 3:
Skogen finns i det centrala innehållet I5 i omgivningslära i årskurs 3
- "Man bekantar sig med
näringskedjor, djurs och växters fortplantning, näringsproduktion och matens kretslopp samt
bruket av skog."
De mål som anknyter till I5 i omgivningslära i årskurs 3 är:
- M1 väcka och upprätthålla elevens intresse för omgivningen och undervisningen i
omgivningslära samt hjälpa eleven att inse att samtliga ämnesområden i omgivningsläran
är viktiga för hen
- M5 hjälpa eleven att planera och genomföra små undersökningar, göra observationer och
mätningar i mångsidiga lärmiljöer med hjälp av olika sinnen samt undersöknings- och
mätredskap
- M9 handleda eleven att undersöka, agera, röra sig och göra utflykter i naturen och den byggda miljön
- M15 vägleda eleven att undersöka naturen, identifiera organismer och livsmiljöer, tänka ekologiskt samt hjälpa eleven att förstå människans uppbyggnad, livsfunktioner och utveckling
- M16 handleda eleven i geografiskt tänkande och att iaktta sin omgivning och hela världen
samt att lära sig använda kartor och andra geomedier
Skogen; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i omgivningslära?
K1: "Eleverna ska handledas att lägga märke till växelverkan och samband mellan olika fenomen."
K3: "Eleverna söker information om den tekniska utvecklingen och hur den påverkat olika livsområden och miljöer. [...] Eleverna ska handledas att reflektera över sina val ur ett hållbarhetsperspektiv."