Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående ekologisk hållbarhet:
Senare finns hänvisningar till temaområdet KLIMATFÖRÄNDRINGAR i läroämnet OL.
TEMAOMRÅDET VATTEN
Temaområdet vatten i gymnastik årskurs 4:
- "Gymnastikundervisningen ska omfatta simning, rörelse i vatten och livräddning."
De mål som anknyter till I1 i gymnastik i årskurs 4 är:
- M6 lära ut simkunnighet så att eleven kan röra sig i och rädda sig ur vattnet
Vatten; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i gymnastik?
K3: "Det är viktigt att eleverna lär sig att röra sig självständigt och tryggt i närmiljön."
Temaområdet vatten i omgivningslära årskurs 4:
Vatten finns i det centrala innehållet I4 i omgivningslära i årskurs 4:
- "Som innehåll väljs undersökningsuppgifter som härrör till den egna livsmiljön. I livsmiljön fäster man uppmärksamhet vid den levande och icke-levande naturen, den byggda och sociala miljön samt fenomen, material och tekniska tillämpningar i omgivningen"
- "Förbränning, fotosyntesen och vattnets kretslopp utgör grunden för förståelse av principen om ämnens förändringar och bevarande. [...] De ska undersöka växelverkan mellan mänsklig verksamhet och olika organismer och deras livsmiljöer."
Vatten finns i det centrala innehållet I6 i omgivningslära i årskurs 4:
- Eleverna reflekterar över hur deras egna aktiviteter påverkar dem själva, andra människor, djurens
välmående, naturen och samhället. I den egna närmiljön övas miljövänlig verksamhet och omsorg
om andra
De mål som anknyter till I4, I5 och I6 i omgivningslära i årskurs 4 är:
- M1 väcka och upprätthålla elevens intresse för omgivningen och undervisningen i omgivningslära samt hjälpa eleven att inse att samtliga ämnesområden i omgivningsläran är viktiga för hen
- M9 handleda eleven att undersöka, agera, röra sig och göra utflykter i naturen och den byggda miljön
- M18 vägleda eleven att undersöka, beskriva och förklara kemiska fenomen, ämnens
egenskaper och omvandlingar samt lägga grund för förståelsen av principen om materiens
bevarande
Vatten; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i omgivningslära?
M1: "Eleverna ska handledas att lägga märke till växelverkan och samband
mellan olika fenomen."
M3: "Eleverna ska handledas att reflektera över sina
val ur ett hållbarhetsperspektiv."
TEMAOMRÅDET KLIMATFÖRÄNDRING
Temaområdet klimatförändring i omgivningslära årskurs 4:
Klimatförändring finns i det centrala innehållet I6 i omgivningslära i årskurs 4:
- "Vid valet av innehåll beaktas värnandet om naturens mångfald, klimatförändringen och hur den kan hejdas, hållbar användning av naturresurser, att främja hälsa, värna om det egna kulturarvet och att bo i en mångkulturell värld samt människans globala välbefinnande nu och i framtiden."
De mål som anknyter till I i omgivningslära i årskurs 4 är:
- M1 väcka och upprätthålla elevens intresse för omgivningen och undervisningen i omgivningslära samt hjälpa eleven att inse att samtliga ämnesområden i omgivningsläran är viktiga för hen
- M9 handleda eleven att undersöka, agera, röra sig och göra utflykter i naturen och den byggda miljön
- M10 erbjuda eleven möjligheter att öva sig att arbeta i grupp genom att delta i olika roller och sociala situationer, inspirera eleven att uttrycka sig och lyssna på andra samt stödja elevens förmåga att identifiera, uttrycka och reglera sina känslor
- M16 handleda eleven i geografiskt tänkande och att iaktta sin omgivning och hela världen samt att lära sig använda kartor och andra geomedier
- M18 vägleda eleven att undersöka, beskriva och förklara kemiska fenomen, ämnens
egenskaper och omvandlingar samt lägga grund för förståelsen av principen om materiens
bevarande
Klimatförändring; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i omgivningslära?
M1: "Eleverna ska handledas att lägga märke till växelverkan och samband mellan olika fenomen."
M3: "Eleverna ska handledas att reflektera över sina val ur ett hållbarhetsperspektiv."
K5: "Eleverna ska lära sig att ta sin roll och redskapets karaktär
i beaktande och att ta ansvar för sin kommunikation. De ska handledas att granska och bedöma
hur man kan använda digitala verktyg för att påverka. Eleverna ska få erfarenheter av att använda
digitala verktyg för att kommunicera med aktörer utanför skolan, även internationellt."
K7: "Eleverna ska uppmuntras att delta i elevkårsverksamhet, klubbverksamhet och exempelvis miljöverksamhet eller övriga aktiviteter som erbjuds i skolan och närmiljön, där de kan lära sig att påverka och småningom lära sig att ta ansvar. De ska vägledas att förstå vilken betydelse de egna valen och handlingarna samt den egna livsstilen har för en själv, men också för den närmaste omgivningen, samhället och naturen."