Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående ekologisk hållbarhet:
TEMAOMRÅDET MILJÖER I HEMBYGDEN UR ETT HÄLSOPERSPEKTIV
Temaområdet miljöer i hembygden ur ett hälsoperspektiv i omgivningslära i årskurs 5:
Miljöer i hembygden ur ett hälsoperspektiv finns i det centrala innehållet I4 i omgivningslära i årskurs 5:
- "De undersöker också betydelsen av olika miljöer i hembygden ur ett hälsoperspektiv."
De mål som anknyter till I4 i omgivningslära i årskurs 5 är:
- M1 väcka och upprätthålla elevens intresse för omgivningen och undervisningen i omgivningslära samt hjälpa eleven att inse att samtliga ämnesområden i omgivningsläran är viktiga för hen
- M3 stödja eleven att utveckla miljömedvetenhet samt att agera och påverka i sin närmiljö och i olika sammanhang för att främja hållbar utveckling och att uppskatta betydelsen av en hållbar utveckling för sig själv och världen
- M9 handleda eleven att undersöka, agera, röra sig och göra utflykter i naturen och den byggda miljön
- M12 vägleda eleven att observera omgivningen, mänskliga aktiviteter och fenomen i anknytning till dem med hjälp av begrepp inom omgivningsläran samt att utveckla sina begreppskonstruktioner från att bestå av olika förhandsuppfattningar så att de bättre motsvarar den exakta användningen av begreppen
- M13 handleda eleven att förstå, använda och skapa olika modeller med hjälp av vilka man kan tolka och förklara människan, omgivningen och anknytande fenomen
- M16 handleda eleven i geografiskt tänkande och att iaktta sin omgivning och hela världen
samt att lära sig använda kartor och andra geomedier
Miljöer i hembygden ur ett hälsoperspektiv; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i omgivningslära?
K1: "Samtidigt stärks elevernas förmåga att se saker ur olika perspektiv, komma på nya idéer och småningom lära sig granska information kritiskt. Eleverna ska handledas att lägga märke till växelverkan och samband mellan olika fenomen."
K3: "Eleverna ska handledas att reflektera över sina val ur ett hållbarhetsperspektiv."
K7: "Eleverna ska uppmuntras att delta i elevkårsverksamhet, klubbverksamhet och exempelvis miljöverksamhet eller övriga aktiviteter som erbjuds i skolan och närmiljön, där de kan lära sig att påverka och småningom lära sig att ta ansvar. De ska vägledas att förstå vilken betydelse de egna valen och handlingarna samt den egna livsstilen har för en själv, men också för den närmaste omgivningen, samhället och naturen."
Temaområdet miljöer i hembygden ur ett hälso-perspektiv i gymnastik i årskurs 5:
Miljöer i hembygden ur ett hälsoperspektiv finns i det centrala innehållet I1 i gymnastik i årskurs 5:
- "Uppgifterna ska ge eleverna möjlighet att öva sig att iaktta och välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer (t.ex. gymnastik ute i naturen och bollspel) samt att stärka sin balans- och rörlighetsförmåga och förmåga att hantera redskap med hjälp av mångsidiga motionsformer (t.ex. aktiviteter på is, i snö, i naturen, basmotion, musik- och dansgymnastik samt bollspel och redskapsgymnastik) och olika idrottsgrenar under olika årstider och i olika lärmiljöer."
De mål som anknyter till I4 i gymnastik i årskurs 5 är:
- M2 handleda eleven att träna sina sensomotoriska färdigheter, d.v.s. iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
- M3 handleda eleven att både stärka och anpassa sin balans- och rörelseförmåga på ett mångsidigt sätt i olika lärmiljöer, under olika årstider och i olika situationer
- M4 handleda eleven att både stärka och anpassa sin förmåga att hantera redskap på ett mångsidigt sätt genom att använda olika redskap i olika lärmiljöer, under olika årstider och i olika situationer
- M6 lära ut simkunnighet så att eleven kan röra sig i och rädda sig ur vattnet
- M11 se till att eleven får tillräckligt med positiva upplevelser av sin egen kropp, av att kunna
och av att vara en del av gemenskapen
Miljöer i hembygden ur ett hälsoperspektiv; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i gymnastik?
K1: "Samtidigt stärks elevernas förmåga att se saker ur olika perspektiv, komma på nya idéer och småningom lära sig granska information kritiskt. Eleverna ska handledas att lägga märke till växelverkan och samband mellan olika fenomen."
K3: "Eleverna ska handledas att reflektera över sina val ur ett hållbarhetsperspektiv."
K7: "Eleverna ska uppmuntras att delta i elevkårsverksamhet, klubbverksamhet och exempelvis miljöverksamhet eller övriga aktiviteter som erbjuds i skolan och närmiljön, där de kan lära sig att påverka och småningom lära sig att ta ansvar. De ska vägledas att förstå vilken betydelse de egna valen och handlingarna samt den egna livsstilen har för en själv, men också för den närmaste omgivningen, samhället och naturen."