Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående ekologisk hållbarhet:
TEMAOMRÅDET ENERGI- OCH KONSUMTIONSVANOR: KLIMATFÖRÄNDRINGAR
Temaområdet energi- och konsumtionsvanor: klimat-förändringar i omgivningslära i årskurs 6:
Energi- och konsumtionsvanor: klimatförändringarfinns i det centrala innehållet I6 i omgivningslära i årskurs 6:
- "Vid valet av innehåll beaktas värnandet om naturens mångfald, klimatförändringen och hur den kan hejdas, hållbar användning av naturresurser, att främja hälsa, värna om det egna kulturarvet och att bo i en mångkulturell värld samt människans globala välbefinnande nu och i framtiden."
De mål som anknyter till I1 i omgivningslära i årskurs 6 är:
- M1 väcka och upprätthålla elevens intresse för omgivningen och undervisningen i omgivningslära samt hjälpa eleven att inse att samtliga ämnesområden i omgivningsläran är viktiga för hen
- M9 handleda eleven att undersöka, agera, röra sig och göra utflykter i naturen och den byggda miljön
- M12 vägleda eleven att observera omgivningen, mänskliga aktiviteter och fenomen i anknytning till dem med hjälp av begrepp inom omgivningsläran samt att utveckla sina begreppskonstruktioner från att bestå av olika förhandsuppfattningar så att de bättre motsvarar den exakta användningen av begreppen
- M14 handleda eleven att söka tillförlitlig information, uttrycka olika synpunkter och motivera dem samt tolka och kritiskt bedöma informationskällor och synvinklar
Energi- och konsumtionsvanor: klimatförändringar; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i omgivningslära?
K1: "Samtidigt stärks elevernas förmåga att se saker ur olika perspektiv, komma på nya idéer och småningom lära sig granska information kritiskt."
K3: "Eleverna ska också få kunskap om hållbar konsumtion och reflekterar över vad måttfullhet, sparsamhet, ekonomisk planering och att dela med sig innebär i praktiken och få öva dessa principer i skolarbetet."
K4: "Texter som innehåller
siffror kan till exempel förmedla information, locka till köp eller påverka attityder."
K5: "Eleverna ska öva sig att söka
information i olika källor med hjälp av söktjänster. De ska lära sig att använda källorna för att
producera egen kunskap och öva sig att bedöma information kritiskt."
Temaområdet energi- och konsumtionsvanor: klimatförändringar i slöjd i årskurs 6:
Energi- och konsumtionsvanor: klimatförändringar finns i det centrala innehållet I3 i slöjd i årskurs 6:
- "Eleverna undersöker materialens egenskaper samt hur de vanligaste maskiner och anordningar
som behövs i slöjdarbetet fungerar."
De mål som anknyter till I3 i slöjd i årskurs 6 är:
- M8 uppmana eleven att börja granska olika konsumtionsvanor och produktionssätt kritiskt
Energi- och konsumtionsvanor: klimatförändringar; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i slöjd?
K1: "Samtidigt stärks elevernas förmåga att se saker ur olika perspektiv, komma på nya idéer och småningom lära sig granska information kritiskt."
K3: "Eleverna ska också få kunskap om hållbar konsumtion och reflekterar över vad måttfullhet, sparsamhet, ekonomisk planering och att dela med sig innebär i praktiken och få öva dessa principer i skolarbetet."
K7: "De ska vägledas att förstå vilken betydelse de egna valen och handlingarna samt den egna livsstilen har för en själv, men också för den närmaste omgivningen, samhället och naturen."
Temaområdet energi- och konsumtionsvanor: klimat-förändringar i samhällslära i årskurs 6:
Energi- och konsumtionsvanor: klimatförändringar finns i det centrala innehållet I1 i samhällslära i årskurs 6:
- "Dessutom
fördjupar sig eleverna i arbete, yrken, egen penninganvändning och egen ekonomi samt
ansvarsfull konsumtion i vardagliga situationer."
- "De fördjupar sig i hur man
förtjänar, använder och sparar pengar och i hållbar konsumtion."
De mål som anknyter till I1 och I4 i samhällslära i årskurs 6 är:
- M2 stödja eleven att träna sin etiska omdömesförmåga i olika mänskliga, samhälleliga och ekonomiska frågor
- M4 handleda eleven att analysera mediernas roll och betydelse i samhället
- M5 hjälpa eleven att inse betydelsen av arbete och entreprenörskap i närmiljön
- M6 handleda eleven att förstå att information om samhällsfrågor som produceras av olika aktörer förmedlar olika värden och perspektiv och har olika syften
- M8 hjälpa eleven att förstå grunderna för sin egen penninganvändning och sina egna
konsumtionsval och öva färdigheter som anknyter till dem
Energi- och konsumtionsvanor: klimatförändringar; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i samhällslära?
K1: "Samtidigt stärks elevernas förmåga att se saker ur olika perspektiv, komma på nya idéer och småningom lära sig granska information kritiskt."
K3: "Eleverna ska också få kunskap om hållbar konsumtion och reflekterar över vad måttfullhet, sparsamhet, ekonomisk planering och att dela med sig innebär i praktiken och få öva dessa principer i skolarbetet."
K4: "Texter som innehåller
siffror kan till exempel förmedla information, locka till köp eller påverka attityder."
K5: "Eleverna ska öva sig att söka
information i olika källor med hjälp av söktjänster. De ska lära sig att använda källorna för att
producera egen kunskap och öva sig att bedöma information kritiskt."
K6: "Eleverna ska sporras att ta initiativ och vara företagsamma och att inse
betydelsen av arbete och företagsamhet i livet och i samhället."
K7: "De ska vägledas att förstå vilken betydelse de egna valen och handlingarna samt den egna livsstilen har för en själv, men också för den närmaste omgivningen, samhället och naturen."