Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående ekologisk hållbarhet:

För varje temaområde finns hänvisningar ur läroplanen från varje läroämne där temaområdet kan avspeglas. 

Här finns hänvisningar till temaområdet Klimatförändringar och vatten i läroämnena BI och GE.
Sedan finns hänvisningar till temaområdet Hållbart material, sopsortering och matsvinn i läroämnena HUSL, BI och SL.

TEMAOMRÅDET KLIMATFÖRÄNDRINGAR OCH VATTEN

Temaområdet klimatförändringar och vatten i biologi i årskurs 7:

Klimatförändringar och vatten finns i det centrala innehållet I3 i geografi i årskurs 7:

  • "Dessutom får eleverna baskunskap om vatten-, myr-, fjäll- och stadsekosystem."

Klimatförändringar och vatten finns i det centrala innehållet I6 i biologi i årskurs 7:

  • "Innehållet anknyter till bevarande av naturens mångfald, klimatförändringen, hållbar användning av naturresurser och förändringar i närmiljön. Eleverna reflekterar över ekologiska, sociala, ekonomiska och etiska principer för hållbar användning av naturresurser, hållbar näringsproduktion och djurens välmående"

De mål som anknyter till I3 och I6 i biologi i årskurs 7 är:

  • M1 hjälpa eleven att förstå grundstrukturen i ekosystemet och hur det fungerar samt att jämföra olika ekosystem och identifiera arter
  • M3 handleda eleven att undersöka hur organismer anpassar sig till olika livsmiljöer och att förstå vilken betydelse olika livsmiljöer har för naturens mångfald 
  • M6 vägleda eleven att bedöma förändringar i naturen och människans påverkan på miljön samt att förstå betydelsen av ekosystemtjänster 
  • M7 hjälpa eleven att utveckla naturvetenskapligt tänkande och att förstå samband mellan orsak och verkan 
  • M12 inspirera eleven att fördjupa sitt intresse för naturen och naturfenomen samt stärka elevens förhållande till naturen och hens miljömedvetenhet 
  • M14 inspirera eleven att påverka och bygga en hållbar framtid  

Klimatförändringar och vatten; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i biologi?

K1: "Det är viktigt att lära sig att lyssna till sig själv och till andra, att se saker med andras ögon och att hitta alternativa och kreativa lösningar."

K4: "Eleverna ska framför allt träna analytisk, kritisk och kulturell läskunnighet."

K5: "De ska få en bild av hur digitala verktyg kan utnyttjas i undervisningen i olika läroämnen, i senare studier och i arbetslivet samt för att verka och påverka i samhället."

K7: "Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."


Temaområdet klimatförändringar och vatten i geografi i årskurs 7:

Klimatförändringar och vatten finns i det centrala innehållet I3 i geografi i årskurs 7:

  • "Eleverna granskar de grundläggande förutsättningarna för liv, t.ex. ren luft, vatten och näring, deras förekomst och hållbar användning av dem."


Klimatförändringar och vatten finns i det centrala innehållet I6 i geografi i årskurs 7:

  • "Eleverna sätter sig in i miljöförändringar, i synnerhet klimatförändringen och hur naturens mångfald försvagas."

De mål som anknyter till I3 och I6 i geografi i årskurs 7 är:

  • M4 uppmuntra eleven att reflektera över samspelet mellan människan och naturen samt att förstå betydelsen av en hållbar användning av naturresurser
  • M9 lära eleven att iaktta miljön och förändringar i miljön samt aktivera eleven att följa med aktuella händelser i sin närmiljö, i Finland och i hela världen 
  • M11 vägleda eleven att värna om naturen, den byggda miljön och mångfalden i dem samt stärka elevens förmåga att delta och påverka 
  • M12 stödja eleven att växa till en aktiv och ansvarsfull medborgare som tillägnar sig en hållbar livsstil  

Klimatförändringar och vatten; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i geografi?

K4: "Eleverna ska framför allt träna analytisk, kritisk och kulturell läskunnighet."

K7: "Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."


TEMAOMRÅDET HÅLLBART MATERIAL, SOPSORTERING OCH MATSVINN

Temaområdet hållbart material, sopsortering och matsvinn i huslig ekonomi i årskurs 7:

Hållbart material, sopsortering och matsvinn finns i det centrala innehållet I1 i huslig ekonomi i årskurs 7:

  • "Återvinning i köket."

De mål som anknyter till I1 i huslig ekonomi i årskurs 7 är:

  • M11 lära eleven att läsa, tolka och bedöma anvisningar, tecken och symboler som anknyter till hushåll och närmiljö
  • M13 vägleda eleven till en hållbar livsstil genom att fästa elevens uppmärksamhet vid miljöoch kostnadsmedvetenhet i vardagen  

Klimatförändringar och vatten; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i huslig ekonomi?

K1: "Eleverna ska ges möjlighet att göra iakttagelser och träna sin observationsförmåga, att söka information på olika sätt och att kritiskt granska det innehåll som behandlas ur olika perspektiv"

K4: "Eleverna ska uppmuntras att använda sin kompetens i multilitteracitet också för att påverka och delta på olika sätt i sin livsmiljö, i medier och i samhället. [...] Numerisk läskunnighet behövs till exempel när man bedömer hur tillförlitlig en gallup är eller hur förmånligt ett köperbjudande är."

K7: "Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."


Temaområdet hållbart material, sopsortering och matsvinn i biologi i årskurs 7:

Hållbart material, sopsortering och matsvinn finns i det centrala innehållet I6 i biologi i årskurs 7:

  • "Eleverna reflekterar över ekologiska, sociala, ekonomiska och etiska principer för hållbar användning av naturresurser, hållbar näringsproduktion och djurens välmående."

De mål som anknyter till I6 i biologi i årskurs 7 är:

  • M12 inspirera eleven att fördjupa sitt intresse för naturen och naturfenomen samt stärka elevens förhållande till naturen och hens miljömedvetenhet
  • M13 vägleda eleven att göra etiskt motiverade val 
  • M14 inspirera eleven att påverka och bygga en hållbar framtid  

Klimatförändringar och vatten; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i biologi?

K5: "Samtidigt ska de öva sig att vara källkritiska och lära sig att bedöma sitt eget och andras sätt att arbeta och producera information samt hur olika söktjänster och databaser fungerar och producerar information."

K7: "Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."


Temaområdet hållbart material, sopsortering och matsvinn i slöjd i årskurs 7:

Hållbart material, sopsortering och matsvinn finns i det centrala innehållet I6 i slöjd i årskurs 7:

  • "Eleverna reflekterar över ekologiska, sociala, ekonomiska och etiska principer för hållbar användning av naturresurser, hållbar näringsproduktion och djurens välmående."

De mål som anknyter till I6 i slöjd i årskurs 7 är:

  • M4 handleda eleven att lära sig använda slöjdrelaterade begrepp, tecken och symboler och att stärka elevens visuella, materiella och tekniska uttrycksförmåga 
  • M8 vägleda eleven att tänka ekonomiskt och att i anslutning till slöjdprocessen göra val som främjar en hållbar livsstil 

Klimatförändringar och vatten; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i slöjd?

K1: "Eleverna ska ges möjlighet att göra iakttagelser och träna sin observationsförmåga, att söka information på olika sätt och att kritiskt granska det innehåll som behandlas ur olika perspektiv"

K2: "Eleverna ska lära sig tyda kulturella budskap i omgivningen, lära känna och värdesätta sin livsmiljö och dess kulturarv och att identifiera värden som anknyter till det."

K4: "Eleverna ska uppmuntras att använda sin kompetens i multilitteracitet också för att påverka och delta på olika sätt i sin livsmiljö, i medier och i samhället. [...] Numerisk läskunnighet behövs till exempel när man bedömer hur tillförlitlig en gallup är eller hur förmånligt ett köperbjudande är."

K5: "Samtidigt ska de öva sig att vara källkritiska och lära sig att bedöma sitt eget och andras sätt att arbeta och producera information samt hur olika söktjänster och databaser fungerar och producerar information."

K7: "Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."

© 2022 Vörå kommunAlla rättigheter reserverade.
Skapad med Webnode Cookies
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång