Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående ekologisk hållbarhet:
TEMAOMRÅDET KLIMATFÖRÄNDRINGAR OCH KOLDIOXIDAVTRYCK
Temaområdet klimatförändringar och koldioxidavtryck i biologi i årskurs 8:
Klimatförändringar och koldioxidavtryck finns i det centrala innehållet I6 i biologi i årskurs 8:
- "Innehållet anknyter till bevarande av naturens mångfald, klimatförändringen, hållbar användning
av naturresurser och förändringar i närmiljön. Eleverna reflekterar över ekologiska,
sociala, ekonomiska och etiska principer för hållbar användning av naturresurser, hållbar
näringsproduktion och djurens välmående. De får insikt i möjligheterna med bioekonomi och
ekosystemtjänster ur hållbarhetsperspektiv."
De mål som anknyter till I6 i biologi i årskurs 8 är:
- M3 handleda eleven att undersöka hur organismer anpassar sig till olika livsmiljöer och att förstå vilken betydelse olika livsmiljöer har för naturens mångfald
- M6 vägleda eleven att bedöma förändringar i naturen och människans påverkan på miljön samt att förstå betydelsen av ekosystemtjänster
- M7 hjälpa eleven att utveckla naturvetenskapligt tänkande och att förstå samband mellan orsak och verkan
- M12 inspirera eleven att fördjupa sitt intresse för naturen och naturfenomen samt stärka elevens förhållande till naturen och hens miljömedvetenhet
- M13 vägleda eleven att göra etiskt motiverade val
- M14 inspirera eleven att påverka och bygga en hållbar framtid
Klimatförändringar och koldioxidavtryck; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i biologi?
K1: "Eleverna ska ges möjlighet att göra iakttagelser och träna sin observationsförmåga, att söka information på olika sätt och att kritiskt granska det innehåll som behandlas ur olika perspektiv."
K4: "Eleverna ska få möjlighet att vidareutveckla en mångsidig läskunnighet genom att mer och mer övergå till texter som används i olika situationer och i olika syften."
K5: "Eleverna övar sig att använda digitala verktyg för internationell kommunikation och lär sig förstå dess betydelse, möjligheter och risker i en global värld."
K7: "Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."
Temaområdet klimatförändringar och koldioxidavtryck i geografi i årskurs 8:
Klimatförändringar och koldioxidavtryck finns i det centrala innehållet I6 i geografi i årskurs 8:
- "Eleverna sätter sig in
i miljöförändringar, i synnerhet klimatförändringen och hur naturens mångfald försvagas."
De mål som anknyter till I6 i geografi i årskurs 8 är:
- M4 uppmuntra eleven att reflektera över samspelet mellan människan och naturen samt att förstå betydelsen av en hållbar användning av naturresurser
- M9 lära eleven att iaktta miljön och förändringar i miljön samt aktivera eleven att följa med aktuella händelser i sin närmiljö, i Finland och i hela världen
- M11 vägleda eleven att värna om naturen, den byggda miljön och mångfalden i dem samt stärka elevens förmåga att delta och påverka
- M12 stödja eleven att växa till en aktiv och ansvarsfull medborgare som tillägnar sig en
hållbar livsstil
Klimatförändringar och koldioxidavtryck; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i geografi?
K4: "Eleverna ska få möjlighet att vidareutveckla en mångsidig läskunnighet genom att mer och mer övergå till texter som används i olika situationer och i olika syften."
K7: "Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."
TEMAOMRÅDET SKOGEN OCH ANDRA EKOSYSTEM: MÄNNISKANS PÅVERKAN
Temaområdet skogen och andra ekosystem: människans påverkan i biologi i årskurs 8:
Skogen och andra ekosystem: människans påverkan finns i det centrala innehållet I2 i biologi i årskurs 8:
- "Innehållet väljs så att eleverna lär sig att röra sig ansvarsfullt i naturen, lär känna olika arter samt får undersöka och jämföra skogen och andra ekosystem."
- "Innehållet koncentreras på det finländska skogsekosystemets struktur och funktion och hur det påverkas av mänsklig verksamhet. Dessutom får eleverna baskunskap om vatten-, myr-, fjäll- och stadsekosystem. [...] Innehållet väljs så att vikten av ekosystemens mångfald blir tydlig."
- "De får insikt i möjligheterna med bioekonomi och
ekosystemtjänster ur hållbarhetsperspektiv."
De mål som anknyter till I2, I3 och I6 i biologi i årskurs 8 är:
- M1 hjälpa eleven att förstå grundstrukturen i ekosystemet och hur det fungerar samt att
jämföra olika ekosystem och identifiera arter
- M3 handleda eleven att undersöka hur organismer anpassar sig till olika livsmiljöer och att förstå vilken betydelse olika livsmiljöer har för naturens mångfald
- M6 vägleda eleven att bedöma förändringar i naturen och människans påverkan på miljön samt att förstå betydelsen av ekosystemtjänster
- M7 hjälpa eleven att utveckla naturvetenskapligt tänkande och att förstå samband mellan orsak och verkan
- M12 inspirera eleven att fördjupa sitt intresse för naturen och naturfenomen samt stärka elevens förhållande till naturen och hens miljömedvetenhet
- M14 inspirera eleven att påverka och bygga en hållbar framtid
Skogen och andra ekosystem: människans påverkan; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i biologi?
K1: "Eleverna ska ges möjlighet att göra iakttagelser och träna sin observationsförmåga, att söka information på olika sätt och att kritiskt granska det innehåll som behandlas ur olika perspektiv."
K4: "Eleverna ska få möjlighet att vidareutveckla en mångsidig läskunnighet genom att mer och mer övergå till texter som används i olika situationer och i olika syften."
K5: "Eleverna övar sig att använda digitala verktyg för internationell kommunikation och lär sig förstå dess betydelse, möjligheter och risker i en global värld."
K7: "Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."