Hänvisningar till Läroplan för Vörå samgymnasium-idrottsgymnasium 2021 angående ekologisk hållbarhet:

För varje temaområde finns hänvisningar ur läroplanen från varje läroämne där temaområdet kan avspeglas. 

Här finns hänvisningar till temaområdet Värderingar i läroämnena filosofi, historia, religion, bildkonst, studiehandledning, psykologi och samhällslära.
Sedan finns hänvisningar till temaområdet Konsekvenstänkande (val av: mat, kläder, färdmedel, hobbyn) i läroämnena biologi, filosofi, fysik och musik.

TEMAOMRÅDET VÄRDERINGAR

Temaområdet värderingar i filosofi:

"Filosofi lär den studerande att strukturera värderingar, normer och betydelser begreppsligt."

De mål som anknyter till värderingar är: 

  • "Kunna analysera meningen med sitt liv och sina livsval med hjälp av filosofiska begrepp."
  • "Kunna analysera och bedöma handlingar ur etisk synvinkel samt klargöra sina egna moraliska beslut och värderingar utgående från den filosofiska etiken."
  • "Kunna tillämpa etik på samhälls- och miljöfrågor."

Värderingar; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i filosofi?

  • Kompetens för välbefinnande: "Modulen främjar den studerandes förmåga att ta hand om sig själv och andra." 

Temaområdet värderingar i historia:

De mål som anknyter till värderingar är: 

  • "Få färdigheter att bygga upp en världsbild som värdesätter mänskliga rättigheter, likabehandling, demokrati och en hållbar livsstil, samt kunna agera som en ansvarsfull medborgare som främjar dessa." 

Värderingar; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i historia?

  • Kompetens för välbefinnande: "[...] studerande utvecklar ett etiskt tänkande, empatisk förmåga och färdigheter att ta andra människor och deras synpunkter och behov i beaktande."
  • Kommunikativ kompetens: "Väsentligt för studierna i historia är att lära sig möta, förstå och acceptera olika sätt att tänka och arbeta. Förmågan att lyssna till och förstå andra samt att argumentera på ett sätt som respekterar andras synpunkter främjar, förutom den studerandes lärande, även de sociala färdigheterna och samarbetsförmågan. Den empatiska förmågan utvecklas samtidigt som känslan av delaktighet och upplevelsen av en positiv lärmiljö stärks hos alla."
  • Samhällelig kompetens: "I undervisningen i historia betonas betydelsen av mänskliga rättigheter, jämlikhet och jämställdhet på ett sätt som stödjer den studerandes samhälleliga kompetens."

Temaområdet värderingar i religion:

De mål som anknyter till värderingar är: 

  • "Utveckla förmåga att bygga en ekologiskt, ekonomiskt, socialt och kulturellt hållbar framtid och att agera som en aktiv och ansvarsfull samhällsmedlem." 

Värderingar; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i religion?

  • Kompetens för välbefinnande: "[...] stödja hens självkännedom och respekt för sig själv och andra. Undervisningen ger den studerande material och redskap för att bygga och utvärdera sin egen identitet, livsåskådning och världsåskådning."
  • Kommunikativ kompetens: "I undervisningen används metoder som stärker den studerandes sociala färdigheter och förmåga till samarbete och empati."
  • Samhällelig kompetens: "Genom att utveckla den studerandes förståelse för religioner och åskådningar och hens förmåga att föra dialoger om dessa ger läroämnet färdigheter att bygga samhällsfred samt en ekologiskt, ekonomiskt, socialt och kulturellt hållbar framtid."
  • Etisk kompetens och miljökompetens: "Läroämnet religion utforskar religioners etiska dimensioner och uppmuntrar den studerande att för egen del reflektera över värderingar och etiska frågor."

Temaområdet värderingar i bildkonst:

" I undervisningen studeras estetiska, ekologiska och etiska värderingar inom konst och övrig visuell kultur."

De mål som anknyter till värderingar är: 

  • "Förstå betydelsen av konst, miljö och annan visuell kultur i sitt eget liv, samhället och den globala världen."
  • "Bygga sin kulturella identitet genom att producera och tolka olika bilder."

Värderingar; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i bildkonst?

  • Kompetens för välbefinnande: "Studierna ger verktyg för att respektera och uppskatta individens och gemenskapens kulturella mångfald." 
  • Tvärvetenskaplig och kreativ kompetens: "Det arbete som är typiskt för konsten omfattar olika sätt att undersöka, uttrycka, presentera och verka."
  • Samhällelig kompetens: "[...] undersöker de värderingar och betydelser den visuella kulturen uttrycker, till exempel i byggda miljöer, i föremål, i medier och i konsten. Den studerande uppmuntras att ta ställning och delta i samhällsdebatten och bidra till en hållbar utveckling."
  • Etisk kompetens och miljökompetens: "[...] studerande med hjälp av bilduttryck undersöker etiska och ekologiska frågor om miljön, samhället och den globala världen. Den studerande handleds att reflektera över sina egna val, lösningar och handlingar ur ett hållbarhetsperspektiv. Studierna fördjupar kunskapen om hållbar användning av olika material och tekniker."
  • Global och kulturell kompetens: "Den studerande uppmuntras att bygga sin identitet och att uppskatta sin livsmiljö och dess kulturarv."

Temaområdet värderingar i studiehandledning:

"Filosofi lär den studerande att strukturera värderingar, normer och betydelser begreppsligt."

De mål som anknyter till värderingar är: 

  • "Förstå vilken betydelse de värderingar, uppfattningar och människor som är viktiga i ens liv, har för val och beslut."

Värderingar; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i studiehandledning?

  • Kompetens för välbefinnande: "[...] stödja hens självkännedom och respekt för sig själv och andra. Undervisningen ger den studerande material och redskap för att bygga och utvärdera sin egen identitet, livsåskådning och världsåskådning."
  • Kommunikativ kompetens: "I undervisningen används metoder som stärker den studerandes sociala färdigheter och förmåga till samarbete och empati."
  • Samhällelig kompetens: "Genom att utveckla den studerandes förståelse för religioner och åskådningar och hens förmåga att föra dialoger om dessa ger läroämnet färdigheter att bygga samhällsfred samt en ekologiskt, ekonomiskt, socialt och kulturellt hållbar framtid."
  • Etisk kompetens och miljökompetens: "Läroämnet religion utforskar religioners etiska dimensioner och uppmuntrar den studerande att för egen del reflektera över värderingar och etiska frågor."

Temaområdet värderingar i psykologi:

"Studier i psykologi ger verktyg för att förstå skillnaderna i mänskliga värderingar, attityder och beteenden."

De mål som anknyter till värderingar är: 

  • "Kunna tillägna sig psykologisk kunskap genom olika informationskällor och kunna bedöma informationens tillförlitlighet och giltighet." 
  • "Kunna bedöma den psykologiska forskningens möjligheter, begränsningar och etiska aspekter samt kunna tillämpa forskningskunskap och tänka kritiskt."

Värderingar; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i psykologi?

  • Kommunikativ kompetens: "Undervisningen i psykologi stödjer den studerandes identitetsbygge och ger hen förutsättningar att reflektera över sitt eget psykiska välbefinnande och fatta beslut som stödjer det."
  • Etisk kompetens och miljökompetens: "Studier i psykologi ger verktyg för att förstå skillnaderna i mänskliga värderingar, attityder och beteenden. Innehållet i psykologi ökar förståelse för vilken betydelse världsbilden har för människans tänkande och handlande, vilket stödjer utvecklingen av den studerandes."

Temaområdet värderingar i samhällslära:

"De allmänna målen för undervisningen i samhällslära hänför sig till samhällslärans betydelse, värderingar och attityder, till att förstå samhälleliga fenomen samt till att söka och tillämpa samhällsrelaterad kunskap."

De mål som anknyter till värderingar är: 

  • "Kunna bilda sig en demokratisk samhällsuppfattning som bygger på ansvarskänsla, respekt för jämlikhet och förståelse för mångfald."
  • "Förstå hur olika faktorer inverkar på formandet av den egna samhällsuppfattningen."
  • "Bli motiverad att fördjupa sitt intresse för samhällsfrågor och sin förståelse av deras betydelse."

Värderingar; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i samhällsälra?

  • Kommunikativ kompetens: "[...] aktivt delta i samhället och påverka demokratin för att främja det gemensamma välbefinnandet."
  • Samhällelig kompetens: "Den studerande övar sig att agera i en värld som präglas av komplex information och informationspåverkan. Undervisningen fördjupar den studerandes mångsidiga samhälleliga kompetens genom att den stärker hens demokratiska färdigheter. Samhällslära sporrar den studerande att ta del i samhällelig verksamhet och verka för att främja en trygg, rättvis och hållbar framtid, både som finsk medborgare och EU-medborgare men även globalt."
  • Etisk kompetens och miljökompetens: "I samhällslära betonas individens värdebaserade och etiska agerande för det gemensamma goda med beaktande av det sociala ansvaret."

TEMAOMRÅDET KONSEKVENSTÄNKANDE (val av mat, kläder, färdmedel, hobbyn)

Temaområdet konsekvenstänkande i biologi:

"Vi behandlar utsläpp av näringsämnen, försurande ämnen, växthusgaser, CFC, miljögifter och konsekvenserna av dem. Vi ser även på klimatförändringen och ozonskiktet. Slutligen brottas vi med frågor förknippade med en hållbar utveckling."

De mål som anknyter till konsekvenstänkande är: 

  • "Kunna bedöma och analysera sin egen verksamhet med beaktande av ekologisk hållbarhet."

Konsekvenstänkande; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i biologi?

  • Etisk kompetens och miljökompetens: "Kunskap om naturen, biodiversitet och hot mot biodiversiteten behövs för att förstå vår inverkan på naturen och vikten av att jobba mot en hållbar utveckling."
  • Global och kulturell kompetens: "I studieavsnittet behandlas många olika miljöproblem, vars orsaker och verkningsmekanismer är globala."

Temaområdet konsekvenstänkande i filosofi:

"Filosofi lär den studerande att strukturera värderingar, normer och betydelser begreppsligt."

De mål som anknyter till konsekvenstänkande är: 

  • "Kunna analysera meningen med sitt liv och sina livsval med hjälp av filosofiska begrepp."
  • "Kunna analysera och bedöma handlingar ur etisk synvinkel samt klargöra sina egna moraliska beslut och värderingar utgående från den filosofiska etiken."
  • "Kunna tillämpa etik på samhälls- och miljöfrågor."

Konsekvenstänkande; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i filosofi?

  • Kompetens för välbefinnande: "Modulen främjar den studerandes förmåga att ta hand om sig själv och andra." 

Temaområdet konsekvenstänkande i fysik:

"Undervisningen handleder den studerande att ta ansvar för sina egna handlingar och miljön, att använda sina kunskaper i fysik för att bygga upp en hållbar framtid samt för att utvärdera sina egna val med beaktande av en hållbar användning av naturtillgångar, konsekvenser för miljö och hälsa samt olika former av energiproduktion."

De mål som anknyter till konsekvenstänkande är: 

  • "Få färdigheter att delta i debatter och beslutsfattande som berör miljö och teknologi."

Konsekvenstänkande; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i fysik?

  • Samhällelig kompetens: "Undervisningen utvecklar den studerandes samhälleliga kompetens genom att den studerande får färdigheter att delta i samhällsdebatten och påverka det gemensamma beslutsfattandet."
  • Kommunikativ kompetens: "Den studerandes eget undersökande arbete utvecklar den studerandes arbetssätt, samarbetsförmåga och förmåga till kritiskt tänkande samt inspirerar hen till fysikstudier."
  • Etisk kompetens och miljökompetens/ Global och kulturell kompetens/ Kompetens för välbefinnande: "Undervisningen ska förmedla en bild av fysikens betydelse för att bygga upp en hållbar framtid: fysiken behövs i utvecklingen av nya lösningar och när man ska trygga miljöns och människornas välbefinnande såväl på lokal nivå som på nationell och internationell nivå. Undervisningen handleder den studerande att ta ansvar för sina egna handlingar och miljön, att använda sina kunskaper i fysik för att bygga upp en hållbar framtid samt för att utvärdera sina egna val med beaktande av en hållbar användning av naturtillgångar, konsekvenser för miljö och hälsa samt olika former av energiproduktion."

Temaområdet konsekvenstänkande i musik:

"Musikalisk verksamhet utvecklar en förståelse för att fantasi och Läroämnen 153 Läroämnen föreställningsförmåga är viktiga mänskliga egenskaper. De får oss att se saker annorlunda, tänka på nya sätt och lösa praktiska problem. Föreställningsförmågan är också viktig med tanke på miljökompetensen. En ekologisk föreställningsförmåga hjälper den studerande att se alternativa valmöjligheter och att väga konsekvenserna av sitt handlande ur ett hållbarhetsperspektiv."

De mål som anknyter till konsekvenstänkande är: 

  • "Kunna använda musikaliska och andra konstnärliga uttrycksformer i sitt samhällsengagemang."

Konsekvenstänkande; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i musik?

  • Kompetens för välbefinnande: "Modulen främjar den studerandes förmåga att ta hand om sig själv och andra." 
© 2022 Vörå kommunAlla rättigheter reserverade.
Skapad med Webnode Cookies
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång