Hänvisningar till Förskoleundervisningens läroplan angående ekologisk hållbarhet med temaområdena sopsortering samt kompostering och odling.
Temaområdet sopsortering finns i följande av förskolans lärområden:
Sopsortering finns under lärområdet Jag utforskar min omgivning:
- "Barnen ska lära sig att värna
om sin miljö och trivseln i miljön."
Sopsortering finns under lärområdet Jag och vår gemenskap:
- "Målet är att stärka barnens intresse för samhällelig verksamhet, i synnerhet i närmiljön, och att
stärka barnens delaktighet i sin verksamhetsmiljö."
Temaområdet sopsortering finns i följande av förskolans mångsidiga kompetenser:
Sopsortering finns under den mångsidiga kompetensen vardagskompetens:
- "I förskoleundervisningen ska barnen utifrån sina förutsättningar lära sig ta ansvar för sig själva och andra, för sina saker och den gemensamma miljön."
Sopsortering finns under den mångsidiga kompetensen multilitteracitet:
- "Multilitteracitet hänger nära samman med tanke- och kommunikationsfärdigheter och förmåga att
söka, bearbeta, producera, presentera, bedöma och värdera information i olika miljöer och
situationer. Informationen kan produceras och presenteras med hjälp av verbala, visuella,
numeriska eller andra symbolsystem eller med kombinationer av dessa."
Temaområdet kompostering och odling finns i följande av förskolans lärområden:
Kompostering och odling finns under lärområdet Jag utforskar min omgivning:
- "Miljöfostran i förskoleundervisningen ger barnen möjligheter till naturupplevelser, att utforska och bekanta sig med växter, djur och naturfenomen. [...} Barnen ska lära sig att värna om sin miljö och trivseln i miljön."
Kompostering och odling finns under lärområdet Jag växer och utvecklas:
- "I förskoleundervisningen ska måltidssituationen utnyttjas som en hälsofrämjande lärmiljö som
utvecklar barnens kunskaper om mat."
Temaområdet kompostering och odling finns i följande av förskolans mångsidiga kompetenser:
Kompostering och odling finns under den mångsidiga kompetensen vardagskompetens:
- "I förskoleundervisningen ska barnen utifrån sina förutsättningar lära sig ta ansvar för sig själva och andra, för sina saker och den gemensamma miljön."