Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående ekonomisk hållbarhet:

För varje temaområde finns hänvisningar ur läroplanen från varje läroämne där temaområdet kan avspeglas. 

Här finns hänvisningar till temaområdet TRAFIK i läroämnena GY och OL.

TEMAOMRÅDET TRAFIK

Temaområdet trafik i gymnastik årskurs 3:

 "Det är viktigt att främja säkert trafikbeteende, när man förflyttar sig till idrottsplatser utanför skolan."

Trafik finns i det centrala innehållet I1 i gymnastik i årskurs 3

  • "Uppgifterna ska ge eleverna möjlighet att öva sig att iaktta och välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer (t.ex. gymnastik ute i naturen och bollspel) samt att stärka sin balans- och rörlighetsförmåga och förmåga att hantera redskap med hjälp av mångsidiga motionsformer (t.ex. aktiviteter på is, i snö, i naturen, basmotion, musik- och dansgymnastik samt bollspel och redskapsgymnastik) och olika idrottsgrenar under olika årstider och i olika lärmiljöer."

De mål som anknyter till I1 i gymnastik i årskurs 3 är:

  • M2 handleda eleven att träna sina sensomotoriska färdigheter, d.v.s. iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
  • M4 handleda eleven att både stärka och anpassa sin förmåga att hantera redskap på ett mångsidigt sätt genom att använda olika redskap i olika lärmiljöer, under olika årstider och i olika situationer 
  • M7 handleda eleven att agera tryggt och sakligt under gymnastiklektionerna 
  • M10 uppmuntra eleven att ta ansvar för sina handlingar och stärka sin förmåga att arbeta självständigt  

Trafik; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i gymnastik?

K1: "Undervisningen ska stärka förmågan att ställa frågor och söka svar självständigt och tillsammans med andra genom att iaktta och använda olika informationskällor och hjälpmedel."

K3: "Eleverna ska stödjas att röra sig självständigt i en allt större omgivning och i kollektivtrafik. Det är särskilt viktigt att koncentrera sig på cykelvett och hur man värnar om sin egen och andras säkerhet i trafiken. Eleverna handleds att använda ändamålsenlig säkerhets- och skyddsutrustning och lära känna de centrala säkerhetssymbolerna."

K4: "Eleverna ska lära sig tolka, producera och kritiskt granska allt mer varierande texter i olika sammanhang och miljöer. Med texter avses här olika slag av information som kommer till uttryck genom verbala, visuella, auditiva, numeriska eller kinestetiska symbolsystem eller genom kombinationer av dessa."

K7: "De ska vägledas att förstå vilken betydelse de egna valen och handlingarna samt den egna livsstilen har för en själv, men också för den närmaste omgivningen, samhället och naturen."


Temaområdet trafik i omgivningslära årskurs 3:

Trafik finns i det centrala innehållet I2 i omgivningslära i årskurs 3

  • "De undersöker hur apparater och olika konstruktioner fungerar. Säkerhetskunskapen utvecklas till exempel inom följande delområden: trafik-, brand-, elsäkerhet, olyckor, förgiftningar, rusmedel, förebyggande av mobbning, fysisk och mental integritet samt åtgärder i nöd- och risksituationer."
Trafik finns i det centrala innehållet I4 i omgivningslära i årskurs 3 
  • "I livsmiljön fäster man uppmärksamhet vid den levande och icke-levande naturen, den byggda och sociala miljön samt fenomen, material och tekniska tillämpningar i omgivningen." 

De mål som anknyter till I2 och I4 i omgivningslära i årskurs 3 är:

  • M1 väcka och upprätthålla elevens intresse för omgivningen och undervisningen i omgivningslära samt hjälpa eleven att inse att samtliga ämnesområden i omgivningsläran är viktiga för hen
  • M5 hjälpa eleven att planera och genomföra små undersökningar, göra observationer och mätningar i mångsidiga lärmiljöer med hjälp av olika sinnen samt undersöknings- och mätredskap
  • M9 handleda eleven att undersöka, agera, röra sig och göra utflykter i naturen och den byggda miljön
  • M16 handleda eleven i geografiskt tänkande och att iaktta sin omgivning och hela världen samt att lära sig använda kartor och andra geomedier  

Trafik; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i omgivningslära?

K1: "Undervisningen ska stärka förmågan att ställa frågor och söka svar självständigt och tillsammans med andra genom att iaktta och använda olika informationskällor och hjälpmedel."

K3: "Eleverna ska stödjas att röra sig självständigt i en allt större omgivning och i kollektivtrafik. Det är särskilt viktigt att koncentrera sig på cykelvett och hur man värnar om sin egen och andras säkerhet i trafiken. Eleverna handleds att använda ändamålsenlig säkerhets- och skyddsutrustning och lära känna de centrala säkerhetssymbolerna."

© 2022 Vörå kommunAlla rättigheter reserverade.
Skapad med Webnode Cookies
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång
Vi använder cookies för att möjliggöra en korrekt funktion och säkerhet på vår hemsida, och för att erbjuda dig bästa möjliga användarupplevelse.

Avancerade inställningar

Du kan anpassa dina cookie-val här. Aktivera eller inaktivera följande kategorier och spara ditt val.