Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående ekonomisk hållbarhet:
TEMAOMRÅDET TRAFIK
Temaområdet trafik i gymnastik årskurs 3:
Trafik finns i det centrala innehållet I1 i gymnastik i årskurs 3
- "Uppgifterna ska ge eleverna möjlighet att öva sig att iaktta och välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer (t.ex. gymnastik ute i naturen och bollspel) samt att stärka sin balans- och rörlighetsförmåga och förmåga att hantera redskap med hjälp av mångsidiga motionsformer (t.ex. aktiviteter på is, i snö, i naturen, basmotion, musik- och dansgymnastik samt bollspel och redskapsgymnastik) och olika idrottsgrenar under olika årstider och i olika lärmiljöer."
De mål som anknyter till I1 i gymnastik i årskurs 3 är:
- M2 handleda eleven att träna sina sensomotoriska färdigheter, d.v.s. iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
- M4 handleda eleven att både stärka och anpassa sin förmåga att hantera redskap på ett mångsidigt sätt genom att använda olika redskap i olika lärmiljöer, under olika årstider och i olika situationer
- M7 handleda eleven att agera tryggt och sakligt under gymnastiklektionerna
- M10 uppmuntra eleven att ta ansvar för sina handlingar och stärka sin förmåga att arbeta
självständigt
Trafik; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i gymnastik?
K1: "Undervisningen ska stärka förmågan att ställa frågor och söka svar självständigt och tillsammans med andra genom att iaktta och använda olika informationskällor och hjälpmedel."
K3: "Eleverna ska stödjas
att röra sig självständigt i en allt större omgivning och i kollektivtrafik. Det är särskilt viktigt att
koncentrera sig på cykelvett och hur man värnar om sin egen och andras säkerhet i trafiken.
Eleverna handleds att använda ändamålsenlig säkerhets- och skyddsutrustning och lära känna
de centrala säkerhetssymbolerna."
K4: "Eleverna ska lära sig tolka, producera och kritiskt granska allt mer varierande texter i olika
sammanhang och miljöer. Med texter avses här olika slag av information som kommer till
uttryck genom verbala, visuella, auditiva, numeriska eller kinestetiska symbolsystem eller genom
kombinationer av dessa."
K7: "De ska vägledas att förstå vilken betydelse de egna valen och
handlingarna samt den egna livsstilen har för en själv, men också för den närmaste omgivningen,
samhället och naturen."
Temaområdet trafik i omgivningslära årskurs 3:
Trafik finns i det centrala innehållet I2 i omgivningslära i årskurs 3
- "De undersöker hur apparater och olika konstruktioner fungerar. Säkerhetskunskapen utvecklas till exempel inom följande delområden: trafik-, brand-, elsäkerhet, olyckor, förgiftningar, rusmedel, förebyggande av mobbning, fysisk och mental integritet samt åtgärder i nöd- och risksituationer."
- "I livsmiljön fäster
man uppmärksamhet vid den levande och icke-levande naturen, den byggda och sociala miljön
samt fenomen, material och tekniska tillämpningar i omgivningen."
De mål som anknyter till I2 och I4 i omgivningslära i årskurs 3 är:
- M1 väcka och upprätthålla elevens intresse för omgivningen och undervisningen i omgivningslära samt hjälpa eleven att inse att samtliga ämnesområden i omgivningsläran är viktiga för hen
- M5 hjälpa eleven att planera och genomföra små undersökningar, göra observationer och
mätningar i mångsidiga lärmiljöer med hjälp av olika sinnen samt undersöknings- och
mätredskap
- M9 handleda eleven att undersöka, agera, röra sig och göra utflykter i naturen och den byggda miljön
- M16 handleda eleven i geografiskt tänkande och att iaktta sin omgivning och hela världen
samt att lära sig använda kartor och andra geomedier
Trafik; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i omgivningslära?
K1: "Undervisningen ska stärka förmågan att ställa frågor och söka svar självständigt och tillsammans med andra genom att iaktta och använda olika informationskällor och hjälpmedel."
K3: "Eleverna ska stödjas att röra sig självständigt i en allt större omgivning och i kollektivtrafik. Det är särskilt viktigt att koncentrera sig på cykelvett och hur man värnar om sin egen och andras säkerhet i trafiken. Eleverna handleds att använda ändamålsenlig säkerhets- och skyddsutrustning och lära känna de centrala säkerhetssymbolerna."