Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående ekonomisk hållbarhet:
TEMAOMRÅDET NÄRINGSPRODUKTION
Temaområdet näringsproduktion i omgivningslära årskurs 4:
- "Man bekantar sig med näringskedjor, djurs och växters fortplantning, näringsproduktion och matens kretslopp samt bruket av skog."
De mål som anknyter till I5 i omgivningslära i årskurs 4 är:
- M1 väcka och upprätthålla elevens intresse för omgivningen och undervisningen i omgivningslära samt hjälpa eleven att inse att samtliga ämnesområden i omgivningsläran är viktiga för hen
- M7 handleda eleven att förstå betydelsen av vardagliga tekniska tillämpningar och hur de fungerar och används samt inspirera eleven att pröva, upptäcka och skapa nytt tillsammans
- M9 handleda eleven att undersöka, agera, röra sig och göra utflykter i naturen och den byggda miljön
- M16 handleda eleven i geografiskt tänkande och att iaktta sin omgivning och hela världen
samt att lära sig använda kartor och andra geomedier
Näringsproduktion; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i omgivningslära?
K1: "Undervisningen ska stärka förmågan att ställa frågor och söka svar självständigt och tillsammans
med andra genom att iaktta och använda olika informationskällor och hjälpmedel. Samtidigt stärks
elevernas förmåga att se saker ur olika perspektiv, komma på nya idéer och småningom lära sig
granska information kritiskt."
K3: "Eleverna söker information om den
tekniska utvecklingen och hur den påverkat olika livsområden och miljöer. [...] De ska få handledning i att fungera som konsumenter
och i att förhålla sig kritiskt till reklam och medier. Eleverna ska handledas att reflektera över sina
val ur ett hållbarhetsperspektiv"
K7: "De ska vägledas att förstå vilken betydelse de egna valen och
handlingarna samt den egna livsstilen har för en själv, men också för den närmaste omgivningen,
samhället och naturen."
Temaområdet näringsproduktion i samhällslära årskurs 4:
Näringsproduktion finns i det centrala innehållet I1 i samhällslära i årskurs 4:
- "Dessutom fördjupar sig eleverna i arbete, yrken, egen penninganvändning och egen ekonomi samt ansvarsfull konsumtion i vardagliga situationer."
Näringsproduktion finns i det centrala innehållet I4 i samhällslära i årskurs 4:
- "Dessutom får de i praktiska situationer kunskap om ekonomisk verksamhet i närmiljön via företag, arbetsplatser och serviceproducenter."
De mål som anknyter till I1 och I4 i omgivningslära i årskurs 4 är:
- M1 väcka elevens intresse för det omgivande samhället och för samhällslära som vetenskap
- M8 hjälpa eleven att förstå grunderna för sin egen penninganvändning och sina egna konsumtionsval och öva färdigheter som anknyter till dem
Näringsproduktion; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i samhällslära?
K3: "Eleverna söker information om den tekniska utvecklingen och hur den påverkat olika livsområden och miljöer. [...] De ska få handledning i att fungera som konsumenter och i att förhålla sig kritiskt till reklam och medier. Eleverna ska handledas att reflektera över sina val ur ett hållbarhetsperspektiv"