Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående ekonomisk hållbarhet:
TEMAOMRÅDET FÖRETAGSBYN
Temaområdet företagsbyn i omgivningslära i årskurs 5:
"Som lärmiljöer används förutom skolans lokaler och den egna klassen mångsidigt även den närliggande naturen och den byggda miljön, olika sociala sammanhang och situationer, digitala lärmiljöer samt lokala möjligheter såsom samarbete med naturskolor, museer, företag, medborgarorganisationer samt natur- och vetenskapscentra."
Företagsbyn finns i det centrala innehållet I4 i omgivningslära i årskurs 5:
- "Som innehåll väljs undersökningsuppgifter som härrör till den egna livsmiljön. I livsmiljön fäster
man uppmärksamhet vid den levande och icke-levande naturen, den byggda och sociala miljön
samt fenomen, material och tekniska tillämpningar i omgivningen."
De mål som anknyter till I4 i omgivningslära i årskurs 5 är:
- M1 väcka och upprätthålla elevens intresse för omgivningen och undervisningen i omgivningslära samt hjälpa eleven att inse att samtliga ämnesområden i omgivningsläran är viktiga för hen
- M10 erbjuda eleven möjligheter att öva sig att arbeta i grupp genom att delta i olika roller och sociala situationer, inspirera eleven att uttrycka sig och lyssna på andra samt stödja elevens förmåga att identifiera, uttrycka och reglera sina känslor
- M16 handleda eleven i geografiskt tänkande och att iaktta sin omgivning och hela världen
samt att lära sig använda kartor och andra geomedier
Företagsbyn; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i omgivningslära?
Temaområdet företagsbyn i slöjd i årskurs 5:
"Undervisningen i slöjd ska fostra etiska, medvetna och delaktiga samt kunniga och företagsamma medborgare, som värdesätter sina slöjdfärdigheter, kan uttrycka sig genom slöjd och har vilja att värna om och utveckla slöjdkulturen. [...] Besök på utställningar och företag används för att stödja och förstärka lärandet."
De mål som anknyter till företagsbyn i slöjd i årskurs 5 är:
- M1 stärka elevens intresse för arbete med händerna samt väcka elevens nyfikenhet för kreativt, experimentellt och lokalt förankrat slöjdarbete
- M5 uppmuntra eleven att arbeta långsiktigt, ansvarsfullt och med hänsyn till trygghet och
säkerhet samt att lära eleven att välja och använda ändamålsenliga redskap
Företagsbyn; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i slöjd?
K1: "Eleverna ska fortsättningsvis öva sig att planera och ställa upp mål för arbetet och att utvärdera arbetet och framstegen."
K2: "Eleverna ska handledas att identifiera och värdesätta kulturarvet och att vara med och skapa ny kultur."K3: "Eleverna ska handledas att reflektera över sina val ur ett hållbarhetsperspektiv."
K6: "I skolarbetet ska eleverna öva sig i att arbeta med mindre projektarbeten, att fungera i grupp och att samarbeta med aktörer utanför skolan. [...] Skolarbetet ska ge eleverna möjligheter att få erfarenhet av arbete, olika yrken och av att göra något till förmån för andra. Det kan till exempel vara intern arbetspraktik i skolan, samarbetsprojekt med närbelägna företag och organisationer, fadderverksamhet, kamratmedling eller vänelevsverksamhet. Eleverna ska sporras att ta initiativ och vara företagsamma och att inse betydelsen av arbete och företagsamhet i livet och i samhället."
Temaområdet företagsbyn i matematik i årskurs 5:
"Matematikundervisningen ska förankras till det lokala företagslivet. Betoning ska ligga på
lokalföretagare och -företag med verksamhetsområden inom t.ex. jakt, fiske, jordbruk, teknik,
energi samt information och kommunikationsteknologi."
Företagsbyn finns i det centrala innehållet I5 i matematik i årskurs 5:
- "Elevernas förmåga att systematiskt söka information om intressanta ämnen utvecklas."
De mål som anknyter till I5 i matematik i årskurs 5 är:
- M3 handleda eleven att utveckla sin förmåga att ställa frågor och dra motiverade slutsatser utifrån sina observationer
- M14 inspirera eleven att utarbeta instruktioner som datorprogram i en visuell
programmeringsmiljö
Företagsbyn; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i matematik?
K1: "Eleverna ska fortsättningsvis öva sig att planera och ställa upp mål för arbetet och att utvärdera arbetet och framstegen."
K2: "Eleverna ska handledas att identifiera och värdesätta kulturarvet och att vara med och skapa ny kultur."
K3: "Eleverna ska handledas att reflektera över sina val ur ett hållbarhetsperspektiv."
K5: "Samtidigt ska eleverna ges möjligheter att söka, pröva och använda sådana arbetssätt och -redskap som bäst lämpar sig för deras lärande och arbete. Man ska tillsammans fundera över hur tekniken påverkar den egna vardagen och ta reda på hur tekniken kan användas på ett hållbart sätt."
K6: "I skolarbetet ska eleverna öva sig i att arbeta med mindre projektarbeten, att fungera i grupp och att samarbeta med aktörer utanför skolan. [...] Skolarbetet ska ge eleverna möjligheter att få erfarenhet av arbete, olika yrken och av att göra något till förmån för andra. Det kan till exempel vara intern arbetspraktik i skolan, samarbetsprojekt med närbelägna företag och organisationer, fadderverksamhet, kamratmedling eller vänelevsverksamhet. Eleverna ska sporras att ta initiativ och vara företagsamma och att inse betydelsen av arbete och företagsamhet i livet och i samhället."
Temaområdet företagsbyn i samhällslära i årskurs 5:
"Uppdraget i undervisningen i samhällslära är att stödja elevernas utveckling till aktiva, ansvarsfulla och företagsamma medborgare. [...] Uppdraget i undervisningen i samhällslära är att stödja elevernas utveckling till aktiva, ansvarsfulla och företagsamma medborgare."
- "Dessutom får de i praktiska
situationer kunskap om ekonomisk verksamhet i närmiljön via företag, arbetsplatser och
serviceproducenter."
"De mål som anknyter till I4 i samhällslära i årskurs 5 är:
- M2 stödja eleven att träna sin etiska omdömesförmåga i olika mänskliga, samhälleliga och
ekonomiska frågor
- M5 hjälpa eleven att inse betydelsen av arbete och entreprenörskap i närmiljön
Företagsbyn; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i samhällslära?
K3: "Eleverna ska handledas att reflektera över sina val ur ett hållbarhetsperspektiv."
K4: "Eleverna ska göras uppmärksamma på att texter har olika syften som i sin tur bestämmer vilka medel som används i texterna. Texter som innehåller siffror kan till exempel förmedla information, locka till köp eller påverka attityder."
K6: "I skolarbetet ska eleverna öva sig i att arbeta med mindre projektarbeten, att fungera i grupp och att samarbeta med aktörer utanför skolan. [...] Skolarbetet ska ge eleverna möjligheter att få erfarenhet av arbete, olika yrken och av att göra något till förmån för andra. Det kan till exempel vara intern arbetspraktik i skolan, samarbetsprojekt med närbelägna företag och organisationer, fadderverksamhet, kamratmedling eller vänelevsverksamhet. Eleverna ska sporras att ta initiativ och vara företagsamma och att inse betydelsen av arbete och företagsamhet i livet och i samhället."
Temaområdet företagsbyn i elevhandledning i årskurs 5:
"Via elevhandledningen ska eleverna bekanta sig med yrken, arbetsplatser och näringsliv i den närmaste omgivningen. Syftet med eventuella studiebesök och exkursioner är att ge eleverna en bild av arbetsliv, företagsamhet och olika yrken. Genom besöken väcks också elevernas intresse för olika yrken. [...] Utöver den egna skolan och närmiljön kan även företag och andra samarbetsparter i den närmaste omgivningen fungera som lärmiljöer."
TEMAOMRÅDET KONSUMTION
Temaområdet konsumtion i samhällslära i årskurs 5:
Konsumtion finns i det centrala innehållet I1 i samhällslära i årskurs 5:
- "Dessutom fördjupar sig eleverna i arbete, yrken, egen penninganvändning och egen ekonomi samt ansvarsfull konsumtion i vardagliga situationer."
- "De fördjupar sig i hur man
förtjänar, använder och sparar pengar och i hållbar konsumtion."
De mål som anknyter till I1 och I4 i samhällslära i årskurs 5 är:
- M2 stödja eleven att träna sin etiska omdömesförmåga i olika mänskliga, samhälleliga och ekonomiska frågor
- M4 handleda eleven att analysera mediernas roll och betydelse i samhället
- M8 hjälpa eleven att förstå grunderna för sin egen penninganvändning och sina egna
konsumtionsval och öva färdigheter som anknyter till dem
Konsumtion; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i samhällslära?
K3: "Eleverna ska också få kunskap om hållbar konsumtion och reflekterar över vad måttfullhet, sparsamhet, ekonomisk planering och att dela med sig innebär i praktiken och få öva dessa principer i skolarbetet. De ska få handledning i att fungera som konsumenter och i att förhålla sig kritiskt till reklam och medier."
K4: "Eleverna ska lära sig tolka, producera och kritiskt granska allt mer varierande texter i olika sammanhang och miljöer."
K5: "De ska lära sig att använda källorna för att producera egen kunskap och öva sig att bedöma information kritiskt."
Temaområdet konsumtion i slöjd i årskurs 5:
"Slöjdens fostrande uppdrag är att lära eleven att kritiskt granska människans konsumtions- och produktionssätt ur ett rättvise- och hållbarhetsperspektiv och ur ett etiskt perspektiv."
Konsumtion finns i det centrala innehållet I2 i slöjd i årskurs 5:
- "Eleverna utarbetar en plan för att framställa en egen produkt eller ett alster och utvecklar planen vid behov."
De mål som anknyter till I2 i slöjd i årskurs 5 är:
- M8 uppmana eleven att börja granska olika konsumtionsvanor och produktionssätt kritiskt
Konsumtion; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i slöjd?
K1: "Samtidigt stärks elevernas förmåga att se saker ur olika perspektiv, komma på nya idéer och småningom lära sig granska information kritiskt."
K3: "Eleverna ska också få kunskap om hållbar konsumtion och reflekterar över vad måttfullhet, sparsamhet, ekonomisk planering och att dela med sig innebär i praktiken och få öva dessa principer i skolarbetet. De ska få handledning i att fungera som konsumenter och i att förhålla sig kritiskt till reklam och medier."
K7: "De ska vägledas att förstå vilken betydelse de egna valen och handlingarna samt den egna livsstilen har för en själv, men också för den närmaste omgivningen, samhället och naturen."