Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående ekonomisk hållbarhet:
TEMAOMRÅDET ÅTERVINNING I KÖKET
Temaområdet återvinning i köket i huslig ekonomi i årskurs 8:
Återvinning i köket finns i det centrala innehållet I1 i huslig ekonomi i årskurs 8:
- "Genom att eleverna planerar och tillreder måltider samt prövar olika
måltidssituationer ska de lära sig att reflektera över val och vanor när det gäller mat och ätande
utgående från tillförlitlig information om näringsrekommendationer, matsäkerhet, matkedjan,
livsmedelskännedom samt ekonomi och etik."
De mål som anknyter till I6 i huslig ekonomi i årskurs 8 är:
- M2 handleda eleven att träna praktiska färdigheter som behövs i hushållet samt uppmuntra eleven att vara kreativ och att lägga märke till estetik
- M3 handleda och uppmuntra eleven att välja och använda material, redskap, apparater och digitala verktyg med tanke på välbefinnande och hållbar konsumtion
- M5 vägleda och motivera eleven att arbeta hygieniskt, säkert och ergonomiskt och att fästa uppmärksamhet vid de resurser som finns
- M12 handleda eleven att lära sig lösa problem och vara kreativ i olika situationer och miljöer
Återvinning i köket; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i huslig ekonomi?
K3: "Eleverna ska uppmanas att granska sina konsumtionsvanor ur ett hållbarhetsperspektiv, att granska reklam analytiskt och att vara kritiska och ansvarsfulla konsumenter."
K4: "Eleverna ska få möjlighet att vidareutveckla en mångsidig läskunnighet genom att mer och mer övergå till texter som används i olika situationer och i olika syften. [...] Konsumentkunskap och kunskaper i ekonomi utvecklas med hjälp av texter som mångsidigt behandlar ämnet och genom att eleverna blir vana att se i vilka sammanhang texterna används. Numerisk läskunnighet behövs till exempel när man bedömer hur tillförlitlig en gallup är eller hur förmånligt ett köperbjudande är."
K5: "Samtidigt ska de öva sig att vara källkritiska och lära sig att bedöma sitt eget och andras sätt att arbeta och producera information samt hur olika söktjänster och databaser fungerar och producerar information."
K7: "Eleverna ska få lära sig bedöma såväl sina
egna som gruppens och samhällets verksamhetssätt och verksamhetsstruktur och korrigera dem
så att de främjar ett hållbart välbefinnande. Eleverna ska under den grundläggande utbildningen
bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder
och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."
TEMAOMRÅDET MEDIANS REKLAMPÅVERKAN PÅ KONSUMTION
Temaområdet medians reklampåverkan på konsumtion i hälsokunskap i årskurs 8:
Medians reklampåverkan på konsumtion finns i det centrala innehållet I3 i hälsokunskap i årskurs 8:
- " Hållbar livsstil granskas
med avseende på social hållbarhet och ansvarsfull konsumtion."
De mål som anknyter till I3 i hälsokunskap i årskurs 8 är:
- M7 vägleda eleven att känna igen och utvärdera sina egna vanor, val och motiv som berör hälsa och säkerhet samt uppmuntra eleven att reflektera över resurser som är relevanta för den egna hälsan
- M8 vägleda eleven att identifiera och kritiskt granska företeelser som anknyter till hälsa
och sjukdom samt värderingar och normer som är förknippade med dem och att bedöma
tillförlitligheten och relevansen i information
- M9 vägleda eleven att förstå samhällets, omgivningens, kulturens och den digitala utvecklingens betydelse för hälsa och välfärd
- M12 stödja elevens förmåga att kritiskt bedöma information som berör hälsa och sjukdom
samt att beskriva individens rättigheter, ansvar och möjligheter att påverka i frågor som
gäller hälsa och trygghet i den egna lärmiljön och den närmaste omgivningen
Medians reklampåverkan på konsumtion; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i hälsokunskap?
K1: "Eleverna ska ges möjlighet att göra iakttagelser och träna sin observationsförmåga, att söka information på olika sätt och att kritiskt granska det innehåll som behandlas ur olika perspektiv."
K3: "Eleverna ska uppmanas att granska sina konsumtionsvanor ur ett hållbarhetsperspektiv, att granska reklam analytiskt och att vara kritiska och ansvarsfulla konsumenter."
K4: "Eleverna ska få möjlighet att vidareutveckla en mångsidig läskunnighet genom att mer och mer övergå till texter som används i olika situationer och i olika syften. [...] Konsumentkunskap och kunskaper i ekonomi utvecklas med hjälp av texter som mångsidigt behandlar ämnet och genom att eleverna blir vana att se i vilka sammanhang texterna används. Numerisk läskunnighet behövs till exempel när man bedömer hur tillförlitlig en gallup är eller hur förmånligt ett köperbjudande är."
K5: "Samtidigt ska de öva sig att vara källkritiska och lära sig att bedöma sitt eget och andras sätt att arbeta och producera information samt hur olika söktjänster och databaser fungerar och producerar information."
K7: "Eleverna ska få lära sig bedöma såväl sina egna som gruppens och samhällets verksamhetssätt och verksamhetsstruktur och korrigera dem så att de främjar ett hållbart välbefinnande. Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."
Temaområdet medians reklampåverkan på konsumtion i huslig ekonomi i årskurs 8:
Medians reklampåverkan på konsumtion finns i det centrala innehållet I3 i huslig ekonomi i årskurs 8:
- "Innehållet ska
ge eleverna en grund för att kunna använda medier och teknik som redskap i vardagen och
uppmuntra eleverna att reflektera över kamratgruppens och mediernas inverkan på de egna
konsumtionsvalen."
De mål som anknyter till I3 i huslig ekonomi i årskurs 8 är:
- M3 handleda och uppmuntra eleven att välja och använda material, redskap, apparater och digitala verktyg med tanke på välbefinnande och hållbar konsumtion
Medians reklampåverkan på konsumtion; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i huslig ekonomi?
K3: "Eleverna ska uppmanas att granska sina konsumtionsvanor ur ett hållbarhetsperspektiv, att granska reklam analytiskt och att vara kritiska och ansvarsfulla konsumenter."
K4: "Eleverna ska få möjlighet att vidareutveckla en mångsidig läskunnighet genom att mer och mer övergå till texter som används i olika situationer och i olika syften. [...] Konsumentkunskap och kunskaper i ekonomi utvecklas med hjälp av texter som mångsidigt behandlar ämnet och genom att eleverna blir vana att se i vilka sammanhang texterna används. Numerisk läskunnighet behövs till exempel när man bedömer hur tillförlitlig en gallup är eller hur förmånligt ett köperbjudande är."
K5: "Samtidigt ska de öva sig att vara källkritiska och lära sig att bedöma sitt eget och andras sätt att arbeta och producera information samt hur olika söktjänster och databaser fungerar och producerar information."
K7: "Eleverna ska få lära sig bedöma såväl sina egna som gruppens och samhällets verksamhetssätt och verksamhetsstruktur och korrigera dem så att de främjar ett hållbart välbefinnande. Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."
Temaområdet medians reklampåverkan på konsumtion i geografi i årskurs 8:
Medians reklampåverkan på konsumtion finns i det centrala innehållet I6 i geografi i årskurs 8:
- "De undersöker produkters livscykel samt reflekterar över
egna konsumtionsval och hur man lever som en ansvarsfull medborgare."
De mål som anknyter till I6 i geografi i årskurs 8 är:
- M4 uppmuntra eleven att reflektera över samspelet mellan människan och naturen samt att förstå betydelsen av en hållbar användning av naturresurser
- M12 stödja eleven att växa till en aktiv och ansvarsfull medborgare som tillägnar sig en
hållbar livsstil
Medians reklampåverkan på konsumtion; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i geografi?
K7: "Eleverna ska få lära sig bedöma såväl sina egna som gruppens och samhällets verksamhetssätt och verksamhetsstruktur och korrigera dem så att de främjar ett hållbart välbefinnande. Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."
Temaområdet medians reklampåverkan på konsumtion i musik i årskurs 8:
Medians reklampåverkan på konsumtion finns i det centrala innehållet I3 i musik i årskurs 8:
- "Konsumtions- och
hållbarhetsperspektiven är också viktiga inom musiken."
De mål som anknyter till I3 i musik i årskurs 8 är:
- M8 vägleda eleven att granska musiken som konstart och att förstå hur musik används för att kommunicera och påverka i olika kulturer
- M10 hjälpa eleven att upptäcka hur musiken påverkar känslorna och välbefinnandet
Medians reklampåverkan på konsumtion; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i musik?
K3: "Eleverna ska uppmanas att granska sina konsumtionsvanor ur ett hållbarhetsperspektiv, att granska reklam analytiskt och att vara kritiska och ansvarsfulla konsumenter."
K4: "Eleverna ska få möjlighet att vidareutveckla en mångsidig läskunnighet genom att mer och mer övergå till texter som används i olika situationer och i olika syften. [...] Konsumentkunskap och kunskaper i ekonomi utvecklas med hjälp av texter som mångsidigt behandlar ämnet och genom att eleverna blir vana att se i vilka sammanhang texterna används. Numerisk läskunnighet behövs till exempel när man bedömer hur tillförlitlig en gallup är eller hur förmånligt ett köperbjudande är."