
Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående ekonomisk hållbarhet:
TEMAOMRÅDET ELLÄRA OCH ELEKTRONIK MED BETONING PÅ ENERGI OCH ENERGISNÅLA APPARATER
Temaområdet ellära och elektronik i slöjd i årskurs 9:
Ellära och elektronik finns i det centrala innehållet I8 i slöjd i årskurs 9:
- "Eleverna undersöker olika betydelser som slöjd och olika slöjdprodukter kan ha ur individ-,
samhälls- och miljöperspektiv. Eleverna reflekterar över hur slöjd främjar hållbar utveckling och
välbefinnandet i vardagen. Eleverna lär sig delta, påverka och kommunicera genom slöjd."
De mål som anknyter till I8 i slöjd i årskurs 9 är:
- M8 vägleda eleven att tänka ekonomiskt och att i anslutning till slöjdprocessen göra val
som främjar en hållbar livsstil

Ellära och elektronik; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i slöjd?
K1: "Eleverna ska ges möjlighet att göra iakttagelser och träna sin observationsförmåga, att söka information på olika sätt och att kritiskt granska det innehåll som behandlas ur olika perspektiv."
K4: "Eleverna ska få möjlighet att vidareutveckla en mångsidig läskunnighet genom att mer och mer övergå till texter som används i olika situationer och i olika syften."
K7: "Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."
Temaområdet ellära och elektronik i huslig ekonomi i årskurs 9:
Ellära och elektronik finns i det centrala innehållet I3 i huslig ekonomi i årskurs 9:
- "Undervisningen tränar elevernas förmåga att fatta ansvarsfulla beslut, att söka
aktuell information samt stödjer förmågan att identifiera situationer och lösa problem som gäller
hushållens ekonomi."
De mål som anknyter till I3 i huslig ekonomi i årskurs 9 är:
- M3 handleda och uppmuntra eleven att välja och använda material, redskap, apparater och
digitala verktyg med tanke på välbefinnande och hållbar konsumtion
- M13 vägleda eleven till en hållbar livsstil genom att fästa elevens uppmärksamhet vid miljöoch kostnadsmedvetenhet i vardagen

Ellära och elektronik; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i huslig ekonomi?
K1: "Eleverna ska ges möjlighet att göra iakttagelser och träna sin observationsförmåga, att söka information på olika sätt och att kritiskt granska det innehåll som behandlas ur olika perspektiv."
K3: "Eleverna ska uppmanas att granska sina konsumtionsvanor ur ett hållbarhetsperspektiv, att granska reklam analytiskt och att vara kritiska och ansvarsfulla konsumenter. De ska handledas att stärka sina förutsättningar för att kunna planera och ta hand om sin egen ekonomi. Under den grundläggande utbildningen ska eleverna öva sig att göra hållbara val och tillägna sig en hållbar livsstil."
K4: "Eleverna ska få möjlighet att vidareutveckla en mångsidig läskunnighet genom att mer och mer övergå till texter som används i olika situationer och i olika syften."
K5: "Samtidigt ska de öva sig att vara källkritiska och lära sig att bedöma sitt eget och andras sätt att arbeta och producera information samt hur olika söktjänster och databaser fungerar och producerar information."
K7: "Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."
TEMAOMRÅDET CIRKULÄR EKONOMI OCH KONSUMTION
Temaområdet cirkulär ekonomi och konsumtion i huslig ekonomi i årskurs 9:
Cirkulär ekonomi och konsumtion finns i det centrala innehållet I3 i huslig ekonomi i årskurs 9:
- "Undervisningen tränar elevernas förmåga att fatta ansvarsfulla beslut, att söka
aktuell information samt stödjer förmågan att identifiera situationer och lösa problem som gäller
hushållens ekonomi."
De mål som anknyter till I3 i huslig ekonomi i årskurs 9 är:
- M3 handleda och uppmuntra eleven att välja och använda material, redskap, apparater och digitala verktyg med tanke på välbefinnande och hållbar konsumtion
- M13 vägleda eleven till en hållbar livsstil genom att fästa elevens uppmärksamhet vid miljö och kostnadsmedvetenhet i vardagen

Cirkulär ekonomi och konsumtion; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i huslig ekonomi?
K1: "Eleverna ska ges möjlighet att göra iakttagelser och träna sin observationsförmåga, att söka information på olika sätt och att kritiskt granska det innehåll som behandlas ur olika perspektiv."
K3: "Eleverna ska uppmanas att granska sina konsumtionsvanor ur ett hållbarhetsperspektiv, att granska reklam analytiskt och att vara kritiska och ansvarsfulla konsumenter. De ska handledas att stärka sina förutsättningar för att kunna planera och ta hand om sin egen ekonomi. Under den grundläggande utbildningen ska eleverna öva sig att göra hållbara val och tillägna sig en hållbar livsstil."
K4: "Eleverna ska få möjlighet att vidareutveckla en mångsidig läskunnighet genom att mer och mer övergå till texter som används i olika situationer och i olika syften."
K5: "Samtidigt ska de öva sig att vara källkritiska och lära sig att bedöma sitt eget och andras sätt att arbeta och producera information samt hur olika söktjänster och databaser fungerar och producerar information."
K7: "Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."
Temaområdet cirkulär ekonomi och konsumtion i biologi i årskurs 9:
Cirkulär ekonomi och konsumtion finns i det centrala innehållet I6 i biologi i årskurs 9:
- "Eleverna koncentrerar sig på hållbar användning av naturresurser och bioekonomins möjligheter
i Finland och på andra håll i världen. De undersöker produkters livscykel samt reflekterar över
egna konsumtionsval och hur man lever som en ansvarsfull medborgare."
De mål som anknyter till I6 i biologi i årskurs 9 är:
- M4 uppmuntra eleven att reflektera över samspelet mellan människan och naturen samt att
förstå betydelsen av en hållbar användning av naturresurser
- M9 lära eleven att iaktta miljön och förändringar i miljön samt aktivera eleven att följa med aktuella händelser i sin närmiljö, i Finland och i hela världen
- M12 stödja eleven att växa till en aktiv och ansvarsfull medborgare som tillägnar sig en
hållbar livsstil

Cirkulär ekonomi och konsumtion; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i biologi?
K4: "Eleverna ska få möjlighet att vidareutveckla en mångsidig läskunnighet genom att mer och mer övergå till texter som används i olika situationer och i olika syften."
K7: "Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."
Temaområdet cirkulär ekonomi och konsumtion i samhällslära i årskurs 9:
Cirkulär ekonomi och konsumtion finns i det centrala innehållet I1 samhällslära i årskurs 9:
- "Eleverna fördjupar sig i individens ansvar, skyldigheter och rättigheter och i hur man får kontroll
över det egna livet och ekonomin."
- Skolan ska skapa
konkreta förutsättningar för delaktighet och ett aktivt, ansvarsfullt och konstruktivt samarbete, även
med aktörer utanför skolan, så att eleverna kan öva sig att använda färdigheter som behövs inom
samhällelig verksamhet, i arbetslivet och i ekonomisk verksamhet.
- Eleverna fördjupar sig i grundläggande begrepp, fenomen och centrala ekonomiska aktörer samt
granskar ekonomiska faktorer även ur ett också med tanke på hållbar konsumtion. Dessutom
fördjupar sig eleverna i förhållandet mellan ekonomi och välbefinnande bland annat genom arbete
och entreprenörskap.
De mål som anknyter till I1, I3 och I4 i samhällslära i årskurs 9 är:
- M4 hjälpa eleven att fördjupa och uppdatera sina kunskaper och färdigheter i fråga om samhälle, ekonomi och konsumtion och kritiskt värdera mediernas roll och betydelse
- M5 uppmuntra eleven att utvecklas till en företagsam och ansvarsfull ekonomisk aktör, som har insikt i arbetslivet, känner till vilka möjligheter det erbjuder och kan planera sin egen framtid
- M8 handleda eleven att förstå grunderna i ekonomiförvaltning, att kunna hantera sin
egen ekonomi och att konsumera ansvarsfullt och i enlighet med principerna för hållbar
utveckling

Cirkulär ekonomi och konsumtion; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i samhällslära?
K1: "Eleverna ska ges möjlighet att göra iakttagelser och träna sin observationsförmåga, att söka information på olika sätt och att kritiskt granska det innehåll som behandlas ur olika perspektiv."
K3: "Eleverna ska uppmanas att granska sina konsumtionsvanor ur ett hållbarhetsperspektiv, att granska reklam analytiskt och att vara kritiska och ansvarsfulla konsumenter. De ska handledas att stärka sina förutsättningar för att kunna planera och ta hand om sin egen ekonomi. Under den grundläggande utbildningen ska eleverna öva sig att göra hållbara val och tillägna sig en hållbar livsstil."
K4: "Eleverna ska få möjlighet att vidareutveckla en mångsidig läskunnighet genom att mer och mer övergå till texter som används i olika situationer och i olika syften."
K5: "Samtidigt ska de öva sig att vara källkritiska och lära sig att bedöma sitt eget och andras sätt att arbeta och producera information samt hur olika söktjänster och databaser fungerar och producerar information."
K7: "Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."