Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående social hållbarhet:
TEMAOMRÅDET MENTALA FÄRDIGHETER
- reglera känslor och eget ansvar
Temaområdet mentala färdigheter i gymnastik årskurs 4:
Mentala färdigheter finns i det centrala innehållet I2 i gymnastik i årskurs 4:
- "I undervisningen väljs par- och gruppuppgifter, lekar, övningar och spel som ökar den positiva gemenskapen och där eleverna lär sig att ta hänsyn till och hjälpa varandra, samt uppgifter där eleverna lär sig att ta ansvar för de egna handlingarna, gemensamma aktiviteterna och reglerna."
- "Genom gemensamma uppgifter får eleverna öva sig att ta ansvar."
De mål som anknyter till I1 och I3 i gymnastik i årskurs 4 är:
- M8 handleda eleven att samarbeta med alla andra och reglera sina handlingar och känslouttryck i gymnastiksituationer med hänsyn till andra
- M9 handleda eleven att delta i aktiviteterna enligt principen om rent spel och bära ansvar för gemensamma aktiviteter
- M10 uppmuntra eleven att ta ansvar för sina handlingar och stärka sin förmåga att arbeta självständigt
Mentala färdigheter; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i gymnastik?
K1: "Eleverna ska fortsättningsvis öva sig att planera och ställa upp mål för arbetet och att utvärdera arbetet och framstegen."
K2: "Skolarbetet ska ge eleverna tillfälle att träna sina sociala och praktiska färdigheter, sin uppfinningsrikedom och sin planerings- och uttrycksförmåga. Eleverna ska uppmuntras att uppskatta och kontrollera sin kropp och att använda den för att uttrycka känslor, åsikter, tankar och idéer."
K3: "Eleverna ska lära sig ta ansvar både för att lärmiljön är snygg och trivsam och för att atmosfären i gruppen är god samt vara med och utarbeta gemensamma regler och utveckla arbetssätten i skolan. Genom att arbeta tillsammans kan eleverna utveckla sina emotionella och sociala färdigheter. I samband med spel, lekar och gemensamma uppgifter ska eleverna lära sig förstå betydelsen av regler, avtal och förtroende och få öva sig att fatta beslut."
K6: "Eleverna ska lära sig att arbeta metodiskt och långsiktigt och att i allt högre grad ta ansvar för sitt arbete."
Temaområdet mentala färdigheter i omgivningslära årskurs 4:
Mentala färdigheter finns i det centrala innehållet I1 i omgivningslära i årskurs 4:
- "Dessutom får de öva sig att identifiera, uttrycka och reglera känslor."
De mål som anknyter till I1 i omgivningslära i årskurs 4 är:
- M1 väcka och upprätthålla elevens intresse för omgivningen och undervisningen i
omgivningslära samt hjälpa eleven att inse att samtliga ämnesområden i omgivningsläran
är viktiga för hen
- M8 uppmuntra eleven att främja välbefinnande och säkerhet i sina aktiviteter och i sin närmiljö och vägleda eleven att handla på ett säkert, ändamålsenligt och ansvarsfullt sätt som även skyddar hen själv
- M10 erbjuda eleven möjligheter att öva sig att arbeta i grupp genom att delta i olika roller
och sociala situationer, inspirera eleven att uttrycka sig och lyssna på andra samt stödja
elevens förmåga att identifiera, uttrycka och reglera sina känslor
Mentala färdigheter; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i omgivningslära?
K1: "Eleverna ska fortsättningsvis öva sig att planera och ställa upp mål för arbetet och att utvärdera arbetet och framstegen. De ska handledas att förstå hur studieframgången påverkas när man regelbundet gör sina hemuppgifter samt att identifiera sina styrkor och utvecklingsbehov."
K2: "Skolarbetet ska ge eleverna tillfälle att träna sina sociala och praktiska färdigheter, sin uppfinningsrikedom och sin planerings- och uttrycksförmåga. Eleverna ska uppmuntras att uppskatta och kontrollera sin kropp och att använda den för att uttrycka känslor, åsikter, tankar och idéer."
K3: "Eleverna ska lära sig ta ansvar både för att lärmiljön är snygg och trivsam och för att atmosfären i gruppen är god samt vara med och utarbeta gemensamma regler och utveckla arbetssätten i skolan."
K5: "Eleverna ska lära sig ansvarsfull och trygg användning av digitala verktyg, nätetikett och de grundläggande principerna om upphovsrätt. [...] Eleverna ska lära sig att ta sin roll och redskapets karaktär i beaktande och att ta ansvar för sin kommunikation."
K6: "Eleverna ska lära sig att arbeta metodiskt och långsiktigt och att i allt högre grad ta ansvar för sitt arbete."
K7: "Eleverna ska uppmuntras att delta i elevkårsverksamhet, klubbverksamhet och exempelvis miljöverksamhet eller övriga aktiviteter som erbjuds i skolan och närmiljön, där de kan lära sig att påverka och småningom lära sig att ta ansvar."
Temaområdet mentala färdigheter i religion årskurs 4:
Mentala färdigheter finns i det centrala innehållet I3 i religion i årskurs 4:
- "I undervisningen behandlas centrala livsfrågor, känslor och värdeval med hjälp av valda berättelser ur Gamla och Nya Testamentet. [...] Man reflekterar över elevens egna val och värden som påverkar dem samt globalt ansvar. Viktiga aspekter är livskompetens, självkännedom, emotionella färdigheter och ett helhetsmässigt välbefinnande."
De mål som anknyter till I3 i religion i årskurs 4 är:
- M10 vägleda eleven att bedöma sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem
ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid
Mentala färdigheter; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i religion?
K1: "Eleverna ska fortsättningsvis öva sig att planera och ställa upp mål för arbetet och att utvärdera arbetet och framstegen. De ska handledas att förstå hur studieframgången påverkas när man regelbundet gör sina hemuppgifter samt att identifiera sina styrkor och utvecklingsbehov."
K3: "Eleverna ska lära sig ta ansvar både för att lärmiljön är snygg och trivsam och för att atmosfären i gruppen är god samt vara med och utarbeta gemensamma regler och utveckla arbetssätten i skolan."
K6: "Eleverna ska lära sig att arbeta metodiskt och långsiktigt och att i allt högre grad ta ansvar för sitt arbete."
Temaområdet mentala färdigheter i musik årskurs 4:
Mentala färdigheter finns i det centrala innehållet I1 i musik i årskurs 4:
- "Det centrala i undervisningen är att utveckla elevens uttrycksförmåga och fantasi på ett mångsidigt sätt."
De mål som anknyter till I1 i musik i årskurs 4 är:
- M3 uppmuntra eleven att kroppsligt uttrycka musik, bilder, berättelser och känslor genom rörelse
- M8 hjälpa eleven att iaktta hur musiken påverkar välbefinnandet och att se till att musik och ljudmiljön är trygg
- M9 handleda eleven att utveckla sina musikaliska färdigheter genom övning, att vara med och ställa upp mål och att utvärdera sina framsteg i förhållande till målen
Mentala färdigheter; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i musik?
K1: "Eleverna ska fortsättningsvis öva sig att planera och ställa upp mål för arbetet och att utvärdera arbetet och framstegen. De ska handledas att förstå hur studieframgången påverkas när man regelbundet gör sina hemuppgifter samt att identifiera sina styrkor och utvecklingsbehov."
K2: "Skolarbetet ska ge eleverna tillfälle att träna sina sociala och praktiska färdigheter, sin uppfinningsrikedom och sin planerings- och uttrycksförmåga. Eleverna ska uppmuntras att uppskatta och kontrollera sin kropp och att använda den för att uttrycka känslor, åsikter, tankar och idéer."
K3: "Eleverna ska lära sig ta ansvar både för att lärmiljön är snygg och trivsam och för att atmosfären i gruppen är god samt vara med och utarbeta gemensamma regler och utveckla arbetssätten i skolan."
Temaområdet mentala färdigheter i historia årskurs 4:
Mentala färdigheter finns i det centrala innehållet I2 i historia i årskurs 4:
- "Eleven studerar demokratins uppkomst i den grekiska världen och det romerska samhället. Tidsperioden granskas också utgående från bosättningen i Norden."
De mål som anknyter till I2 i historia i årskurs 4 är:
- M1 väcka elevens intresse för historia som vetenskap och identitetsskapande läroämne
- M7 hjälpa eleven att identifiera förändringar i den egna familjens eller samhällets historia
samt förstå hur samma förändringar har kunnat få olika innebörd för olika människor
Mentala färdigheter; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i historia?
K1: "Eleverna ska fortsättningsvis öva sig att planera och ställa upp mål för arbetet och att utvärdera arbetet och framstegen. De ska handledas att förstå hur studieframgången påverkas när man regelbundet gör sina hemuppgifter samt att identifiera sina styrkor och utvecklingsbehov."
K2: "Skolarbetet ska ge eleverna tillfälle att träna sina sociala och praktiska färdigheter, sin uppfinningsrikedom och sin planerings- och uttrycksförmåga. Eleverna ska uppmuntras att uppskatta och kontrollera sin kropp och att använda den för att uttrycka känslor, åsikter, tankar och idéer."
K3: "Eleverna ska lära sig ta ansvar både för att lärmiljön är snygg och trivsam och för att atmosfären i gruppen är god samt vara med och utarbeta gemensamma regler och utveckla arbetssätten i skolan."
K4: " Eleverna ska lära sig skilja mellan fiktion och fakta, likaså mellan åsikt och fakta. Eleverna ska göras uppmärksamma på att texter har olika syften som i sin tur bestämmer vilka medel som används i texterna. Texter som innehåller siffror kan till exempel förmedla information, locka till köp eller påverka attityder."
K5: "Eleverna ska lära sig ansvarsfull och trygg användning av digitala verktyg, nätetikett och de grundläggande principerna om upphovsrätt. [...] Eleverna ska lära sig att ta sin roll och redskapets karaktär i beaktande och att ta ansvar för sin kommunikation."
K6: "Eleverna ska lära sig att arbeta metodiskt och långsiktigt och att i allt högre grad ta ansvar för sitt arbete."
K7: "Eleverna ska uppmuntras att delta i elevkårsverksamhet, klubbverksamhet och exempelvis miljöverksamhet eller övriga aktiviteter som erbjuds i skolan och närmiljön, där de kan lära sig att påverka och småningom lära sig att ta ansvar."
Temaområdet mentala färdigheter i engelska årskurs 4:
Mentala färdigheter finns i det centrala innehållet I2 i engelska i årskurs 4:
- "Att tillsammans lära sig planera arbetet, att ge och ta emot respons och att ta ansvar."
De mål som anknyter till I2 i engelska i årskurs 4 är:
- M5 tillsammans gå igenom målen för undervisningen och skapa en tillåtande
studieatmosfär, där det viktigaste är att budskapet går fram och att uppmuntra varandra
att lära sig tillsammans
Mentala färdigheter; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i engelska?
K1: "Eleverna ska fortsättningsvis öva sig att planera och ställa upp mål för arbetet och att utvärdera arbetet och framstegen. De ska handledas att förstå hur studieframgången påverkas när man regelbundet gör sina hemuppgifter samt att identifiera sina styrkor och utvecklingsbehov."
K3: "Eleverna ska lära sig ta ansvar både för att lärmiljön är snygg och trivsam och för att atmosfären i gruppen är god samt vara med och utarbeta gemensamma regler och utveckla arbetssätten i skolan."
Temaområdet mentala färdigheter i finska årskurs 4:
Mentala färdigheter finns i det centrala innehållet I2 i finska i årskurs 4:
- "Att tillsammans lära sig planera arbetet, att ge och ta emot respons och att ta ansvar."
De mål som anknyter till I2 i finska i årskurs 4 är:
- M5 tillsammans gå igenom målen för undervisningen och skapa en tillåtande
studieatmosfär som stöder och uppmuntrar eleverna att lära sig och lära av varandra
Mentala färdigheter; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i finska?
K1: "Eleverna ska fortsättningsvis öva sig att planera och ställa upp mål för arbetet och att utvärdera arbetet och framstegen. De ska handledas att förstå hur studieframgången påverkas när man regelbundet gör sina hemuppgifter samt att identifiera sina styrkor och utvecklingsbehov."
K7: "Eleverna ska uppmuntras att delta i elevkårsverksamhet, klubbverksamhet och exempelvis miljöverksamhet eller övriga aktiviteter som erbjuds i skolan och närmiljön, där de kan lära sig att påverka och småningom lära sig att ta ansvar."