Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående social hållbarhet:
TEMAOMRÅDET KROPPEN: egenvård, mat och föda, missbruk
Temaområdet kroppen i gymnastik i årskurs 5:
Kroppen finns i det centrala innehållet I1 i gymnastik i årskurs 5:
- "I gymnastikundervisningen väljs också uppgifter där eleverna får lära sig att utvärdera den egna funktionsförmågan."
- I undervisningen används uppgifter där eleverna lär sig att kämpa långsiktigt på egen hand och
tillsammans med andra för att uppnå ett mål.
De mål som anknyter till I1 och I3 i gymnastik i årskurs 5 är:
- M1 uppmuntra eleven att röra på sig, att pröva på olika gymnastikuppgifter och att träna enligt bästa förmåga
- M11 se till att eleven får tillräckligt med positiva upplevelser av sin egen kropp, av att kunna
och av att vara en del av gemenskapen
Kroppen; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i gymnastik?
K1: "Samtidigt stärks elevernas förmåga att se saker ur olika perspektiv, komma på nya idéer och småningom lära sig granska information kritiskt. Eleverna ska handledas att lägga märke till växelverkan och samband mellan olika fenomen.
K2: "Eleverna ska uppmuntras att uppskatta och kontrollera sin kropp och att använda den för att uttrycka känslor, åsikter, tankar och idéer."
K3: "Eleverna ska också få kunskap om hållbar konsumtion och reflekterar över vad måttfullhet, sparsamhet, ekonomisk planering och att dela med sig innebär i praktiken och få öva dessa principer i skolarbetet."
Temaområdet kroppen i omgivningslära i årskurs 5:
Kroppen finns i det centrala innehållet I1 i omgivningslära i årskurs 5:
- "Eleverna övar sig att identifiera olika fysiska och psykiska signaler och att bli medvetna om sina egna tankar, behov, attityder och värderingar. Eleverna får insikt i de olika delområdena av hälsa, hälsoresurser, vardagliga hälsovanor, mentala färdigheter, förhindrande av sjukdomar och färdigheter i egenvård."
De mål som anknyter till I1 och I3 i gymnastik i årskurs 5 är:
- M6 hjälpa eleven att se samband mellan orsak och verkan, dra slutsatser utgående från resultaten och presentera sina resultat och undersökningar på olika sätt
- M13 handleda eleven att förstå, använda och skapa olika modeller med hjälp av vilka man kan tolka och förklara människan, omgivningen och anknytande fenomen
- M15 vägleda eleven att undersöka naturen, identifiera organismer och livsmiljöer, tänka ekologiskt samt hjälpa eleven att förstå människans uppbyggnad, livsfunktioner och utveckling
- M19 vägleda eleven att förstå delområdena inom hälsa, betydelsen av sunda vanor samt livets gång, den individuella tillväxten och utvecklingen i barndomen och ungdomen samt uppmuntra eleven att öva och tillämpa sina kunskaper om hälsa i vardagen
Kroppen; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i omgivningslära?
K1: "Samtidigt stärks elevernas förmåga att se saker ur olika perspektiv, komma på nya idéer och småningom lära sig granska information kritiskt. Eleverna ska handledas att lägga märke till växelverkan och samband mellan olika fenomen.
K2: "Eleverna ska uppmuntras att uppskatta och kontrollera sin kropp och att använda den för att uttrycka känslor, åsikter, tankar och idéer."
K3: "Eleverna ska också få kunskap om hållbar konsumtion och reflekterar över vad måttfullhet, sparsamhet, ekonomisk planering och att dela med sig innebär i praktiken och få öva dessa principer i skolarbetet."
K7: "De ska vägledas att förstå vilken betydelse de egna valen och handlingarna samt den egna livsstilen har för en själv, men också för den närmaste omgivningen, samhället och naturen."