Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående social hållbarhet:
Sedan finns hänvisningar till temaområdet Förhindrande av sjukdomar och missbruk i läroämnet OL.
TEMAOMRÅDET DEN FYSISKA, PSYKISKA OCH SOCIALA HÄLSAN (STÖRNINGAR)
Temaområdet den fysiska, psykiska och sociala hälsan (störningar) i omgivningslära i årskurs 6:
Den fysiska, psykiska och sociala hälsan finns i det centrala innehållet I1 i omgivningslära i årskurs 6:
- "Eleverna får insikt i de olika delområdena av hälsa, hälsoresurser, vardagliga hälsovanor, mentala färdigheter, förhindrande av sjukdomar och färdigheter i egenvård. Dessutom får de öva sig att identifiera, uttrycka och reglera känslor.
De mål som anknyter till I1 i omgivningslära i årskurs 6 är:
- M19 vägleda eleven att förstå delområdena inom hälsa, betydelsen av sunda vanor samt
livets gång, den individuella tillväxten och utvecklingen i barndomen och ungdomen samt
uppmuntra eleven att öva och tillämpa sina kunskaper om hälsa i vardagen
Den fysiska, psykiska och sociala hälsan (störningar); vilka mångsidiga kompetenser anknyts i omgivningslära?
K1: "De ska sporras att lyssna på andras åsikter och samtidigt reflektera över sin egen kunskap."
K3: "Eleverna ska ges tillfälle att träna tidshantering, gott uppförande och handlingssätt som påverkar det egna och det gemensamma välbefinnandet och egen och andras trygghet och säkerhet."
Temaområdet den fysiska, psykiska och sociala hälsan (störningar) i gymnastik i årskurs 6:
Den fysiska, psykiska och sociala hälsan finns i det centrala innehållet I1 i gymnastik i årskurs 6:
- "Fysisk funktionsförmåga"
- "Social funktionsförmåga"
- "Psykisk funktionsförmåga"
De mål som anknyter till I1, I2 och I 3 i gymnastik i årskurs 5 är:
- Samtliga mål 1-11.
Den fysiska, psykiska och sociala hälsan (störningar); vilka mångsidiga kompetenser anknyts i gymnastik?
K1: "De ska sporras att lyssna på andras åsikter och samtidigt reflektera över sin egen kunskap."
K2: "Eleverna ska uppmuntras att uttrycka sig på olika sätt och att njuta av glädjen att skapa och
uttrycka sig."
K3: "Eleverna ska ges tillfälle att träna tidshantering, gott uppförande och handlingssätt som påverkar
det egna och det gemensamma välbefinnandet och egen och andras trygghet och säkerhet."
K6: "De ska uppmuntras att identifiera sina styrkor och att intressera sig för olika saker. Eleverna ska uppmuntras att vara uthålliga och slutföra sitt arbete samt att värdesätta resultatet av arbetet"
K7: "De ska vägledas att förstå vilken betydelse de egna valen och handlingarna samt den egna livsstilen har för en själv, men också för den närmaste omgivningen, samhället och naturen."
TEMAOMRÅDET DET GLOBALA VÄLBEFINNANDET NU OCH I FRAMTIDEN
Temaområdet det globala välbefinnandet nu och i framtiden i omgivningslära i årskurs 6:
Den fysiska, psykiska och sociala hälsan finns i det centrala innehållet I6 i omgivningslära i årskurs 6:
- "Vid valet av innehåll beaktas värnandet om naturens mångfald, klimatförändringen och hur den kan hejdas, hållbar användning av naturresurser, att främja hälsa, värna om det egna kulturarvet och att bo i en mångkulturell värld samt människans globala välbefinnande nu och i framtiden."
De mål som anknyter till I6 i omgivningslära i årskurs 6 är:
- M1 väcka och upprätthålla elevens intresse för omgivningen och undervisningen i
omgivningslära samt hjälpa eleven att inse att samtliga ämnesområden i omgivningsläran
är viktiga för hen
- M12 vägleda eleven att observera omgivningen, mänskliga aktiviteter och fenomen i anknytning till dem med hjälp av begrepp inom omgivningsläran samt att utveckla sina begreppskonstruktioner från att bestå av olika förhandsuppfattningar så att de bättre motsvarar den exakta användningen av begreppen
- M13 handleda eleven att förstå, använda och skapa olika modeller med hjälp av vilka man kan tolka och förklara människan, omgivningen och anknytande fenomen
- M16 handleda eleven i geografiskt tänkande och att iaktta sin omgivning och hela världen
samt att lära sig använda kartor och andra geomedier
Den fysiska, psykiska och sociala hälsan (störningar); vilka mångsidiga kompetenser anknyts i omgivningslära?
K1: "De ska sporras att lyssna på andras åsikter och samtidigt reflektera över sin egen kunskap."
K5: "Eleverna ska få erfarenheter av att använda digitala verktyg för att kommunicera med aktörer utanför skolan, även internationellt."
TEMAOMRÅDET FÖRHINDRANDE AV SJUKDOMAR OCH MISSBRUK
Temaområdet förhindrande av sjukdomar och missbruk i omgivningslära i årskurs 6:
Förhindrande av sjukdomar och missbruk finns i det centrala innehållet I1 i omgivningslära i årskurs 6:
- " Eleverna får insikt i de olika delområdena av hälsa, hälsoresurser, vardagliga hälsovanor, mentala färdigheter, förhindrande av sjukdomar och färdigheter i egenvård."
De mål som anknyter till I1 i omgivningslära i årskurs 6 är:
- M1 väcka och upprätthålla elevens intresse för omgivningen och undervisningen i
omgivningslära samt hjälpa eleven att inse att samtliga ämnesområden i omgivningsläran
är viktiga för hen
- M19 vägleda eleven att förstå delområdena inom hälsa, betydelsen av sunda vanor samt
livets gång, den individuella tillväxten och utvecklingen i barndomen och ungdomen samt
uppmuntra eleven att öva och tillämpa sina kunskaper om hälsa i vardagen
Den fysiska, psykiska och sociala hälsan (störningar); vilka mångsidiga kompetenser anknyts i omgivningslära?
K1: "De ska sporras att lyssna på andras åsikter och samtidigt reflektera över sin egen kunskap."
K3: "Eleverna ska ges tillfälle att träna tidshantering, gott uppförande och handlingssätt som påverkar det egna och det gemensamma välbefinnandet och egen och andras trygghet och säkerhet."