Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående social hållbarhet:
TEMAOMRÅDET SOCIALT VÄLBEFINNANDE, GEMENSKAP OCH RESPEKT
Temaområdet socialt välbefinnande, gemenskap och respekt i kemi i årskurs 7:
Socialt välbefinnande, gemenskap och respekt finns i det centrala innehållet I3 i kemi i årskurs 7:
- "Innehåll som anknyter till kemiska fenomen och tillämpningar väljs särskilt med tanke på teknologi
och mänskligt välbefinnande."
De mål som anknyter till I3 i kemi i årskurs 7 är:
- M15 handleda eleven att tillämpa sina kunskaper och färdigheter i kemi inom
mångvetenskapliga lärområden samt erbjuda eleven möjligheter att lära sig hur kemi
tillämpas i olika situationer, till exempel i naturen, i näringslivet, i organisationer eller i
vetenskapliga samfund
Socialt välbefinnande, gemenskap och respekt; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i kemi?
K6: "Det är viktigt att eleverna senast i detta skede får erfarenhet av arbetslivet och av att samarbeta med aktörer utanför skolan för att de även ska få öva att uppföra sig och samarbeta på det sätt som förutsätts i arbetslivet samt inse betydelsen av språkkunskaper och kommunikativa färdigheter"
Temaområdet socialt välbefinnande, gemenskap och respekt i gymnastik i årskurs 7:
Socialt välbefinnande, gemenskap och respekt finns i det centrala innehållet I2 i gymnastik i årskurs 7:
- "Med hjälp av gymnastikuppgifter lär sig eleverna att utvärdera och utveckla sin sociala
funktionsförmåga."
De mål som anknyter till I2 i gymnastik i årskurs 7 är:
- M8 handleda eleven att samarbeta med alla andra och reglera sina handlingar och
känslouttryck i gymnastiksituationer med hänsyn till andra
- M9 handleda eleven att delta i aktiviteterna enligt principen om rent spel och bära ansvar
för gemensamma aktiviteter
Socialt välbefinnande, gemenskap och respekt; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i gymnastik?
K2: "Eleverna ska lära sig att se kulturell mångfald som en positiv resurs. Samtidigt handleds de att ge akt på hur kulturer, religioner och åskådningar påverkar samhället och vardagen och att fundera på frågor som strider mot de mänskliga rättigheterna och därför inte kan accepteras. I skolarbetet ska man systematiskt främja respekten och förtroendet för andra människogrupper och folkslag. [...] Eleverna ska lära sig att sätta sig in i andras situation, att bemöta andra människor med respekt och att följa god sed."
K3: "Eleverna ska handledas och uppmuntras att ta ansvar för sig själva, för andra och för vardagen. [...] Eleverna övar sina sociala färdigheter och utvecklingen av emotionella färdigheter stöds."
Temaområdet socialt välbefinnande, gemenskap och respekt i religion i årskurs 7:
Socialt välbefinnande, gemenskap och respekt finns i det centrala innehållet I3 i religion i årskurs 7:
- "Man reflekterar också över
etiska aspekter i egna val och hur de påverkar det egna och andras välbefinnande.
De mål som anknyter till I3 i religion i årskurs 7 är:
- M8 uppmuntra eleven att fundera över mänskliga livsfrågor och aktuella etiska frågor och egna värderingar i förhållande till dem
- M9 inspirera eleven att granska etiska aspekter i sina val och hur de påverkar välbefinnandet och uppmuntra eleven till en hållbar livsstil
- M10 sporra eleven att möta olika människor i dag och i framtiden under fortsatta studier,
i arbetslivet och på fritiden
Socialt välbefinnande, gemenskap och respekt; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i religion?
K1: "Tankeförmågan ska dessutom utvecklas genom att skapa olika slags tillfällen för eleverna att lösa problem, både självständigt och gemensamt, att argumentera, dra slutsatser och upptäcka orsakssammanhang och samband mellan olika företeelser för att lära sig tänka systematiskt."
K2: "Eleverna ska lära sig att se kulturell mångfald som en positiv resurs. Samtidigt handleds de att ge akt på hur kulturer, religioner och åskådningar påverkar samhället och vardagen och att fundera på frågor som strider mot de mänskliga rättigheterna och därför inte kan accepteras. I skolarbetet ska man systematiskt främja respekten och förtroendet för andra människogrupper och folkslag. Eleverna undersöker de viktigaste konventionerna om mänskliga rättigheter, vad de innebär och hur de förverkligas i världen. [...] Eleverna ska lära sig att sätta sig in i andras situation, att bemöta andra människor med respekt och att följa god sed."
K6: "Det är viktigt att eleverna senast i detta skede får erfarenhet av arbetslivet och av att samarbeta med aktörer utanför skolan för att de även ska få öva att uppföra sig och samarbeta på det sätt som förutsätts i arbetslivet samt inse betydelsen av språkkunskaper och kommunikativa färdigheter"
K7: "Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att stärka och fördjupa sitt intresse för gemensamma och samhälleliga frågor och att öva sig att delta som medlemmar i ett demokratiskt samhälle. Att på olika sätt delta i den egna klassgemenskapen, olika undervisningsgrupper, elevkåren och hela skolgemenskapen och därigenom bli hörd och uppskattad, hjälper eleverna att inse och lära sig hur man kan påverka. Eleverna ska få kunskaper och erfarenheter av hur man deltar i samhällsnyttig verksamhet, till exempel vänelevsverksamhet, miljöaktiviteter eller volontärarbete, eller påverkar via medier, konst, den offentliga sektorn, medborgarorganisationer och politiska partier. [...] De lär sig att förhandla, jämka och lösa konflikter. Samarbetsprojekt och konkreta handlingar till förmån för miljön och andra människor breddar ansvarsområdet."
Temaområdet socialt välbefinnande, gemenskap och respekt i hälsokunskap i årskurs 7:
Socialt välbefinnande, gemenskap och respekt finns i det centrala innehållet I2 i hälsokunskap i årskurs 7:
- "Som hälsofrämjande resurser granskas psykisk hälsa, miljöer och samfund som stödjer välbefinnandet samt meningsfulla fritidsaktiviteter."
De mål som anknyter till I2 i hälsokunskap i årskurs 7 är:
- M2 handleda eleven att utveckla sina emotionella och sociala färdigheter samt förmågan
att hantera olika konflikt- och krissituationer
- M3 handleda eleven att utveckla sin självkännedom och att ge akt på sina värderingar och attityder samt kroppens och sinnets signaler och att identifiera och kontrollera faktorer som stödjer det egna beteendet, lärandet och studierna
- M4 vägleda eleven att mångsidigt begrunda frågor med anknytning till individualitet, gemenskap och jämlikhet ur ett hälsoperspektiv samt stödja elevens förmåga att handla på ett ansvarsfullt sätt i sociala situationer
- M5 vägleda eleven att fördjupa sin förståelse för fysisk, psykisk och social hälsa, faktorer
och mekanismer som stärker och hotar hälsan samt stödja elevens förmåga att använda
relaterade begrepp på ett korrekt sätt
Socialt välbefinnande, gemenskap och respekt; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i hälsokunskap?
K1: "Tankeförmågan ska dessutom utvecklas genom att skapa olika slags tillfällen för eleverna att lösa problem, både självständigt och gemensamt, att argumentera, dra slutsatser och upptäcka orsakssammanhang och samband mellan olika företeelser för att lära sig tänka systematiskt."
K2: "Eleverna ska lära sig att se kulturell mångfald som en positiv resurs. Samtidigt handleds de att ge akt på hur kulturer, religioner och åskådningar påverkar samhället och vardagen och att fundera på frågor som strider mot de mänskliga rättigheterna och därför inte kan accepteras. I skolarbetet ska man systematiskt främja respekten och förtroendet för andra människogrupper och folkslag. Eleverna undersöker de viktigaste konventionerna om mänskliga rättigheter, vad de innebär och hur de förverkligas i världen. [...] Eleverna ska lära sig att sätta sig in i andras situation, att bemöta andra människor med respekt och att följa god sed."
K3: "Eleverna ska handledas och uppmuntras att ta ansvar för sig själva, för andra och för vardagen. [...] Eleverna övar sina sociala färdigheter och utvecklingen av emotionella färdigheter stöds."
K4: "Eleverna ska uppmuntras att använda sin kompetens i multilitteracitet också för att påverka och delta på olika sätt i sin livsmiljö, i medier och i samhället. Undervisningen ska ge eleverna gott om tillfällen att träna dessa färdigheter tillsammans."
K6: "Det är viktigt att eleverna senast i detta skede får erfarenhet av arbetslivet och av att samarbeta med aktörer utanför skolan för att de även ska få öva att uppföra sig och samarbeta på det sätt som förutsätts i arbetslivet samt inse betydelsen av språkkunskaper och kommunikativa färdigheter"
K7: "Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att stärka och fördjupa sitt intresse för gemensamma och samhälleliga frågor och att öva sig att delta som medlemmar i ett demokratiskt samhälle. Att på olika sätt delta i den egna klassgemenskapen, olika undervisningsgrupper, elevkåren och hela skolgemenskapen och därigenom bli hörd och uppskattad, hjälper eleverna att inse och lära sig hur man kan påverka. Eleverna ska få kunskaper och erfarenheter av hur man deltar i samhällsnyttig verksamhet, till exempel vänelevsverksamhet, miljöaktiviteter eller volontärarbete, eller påverkar via medier, konst, den offentliga sektorn, medborgarorganisationer och politiska partier. [...] De lär sig att förhandla, jämka och lösa konflikter. Samarbetsprojekt och konkreta handlingar till förmån för miljön och andra människor breddar ansvarsområdet."
Temaområdet socialt välbefinnande, gemenskap och respekt i bildkonst i årskurs 7:
Socialt välbefinnande, gemenskap och respekt finns i det centrala innehållet I1 i bildkonst i årskurs 7:
- "I undervisningen behandlas betydelsen av de egna bildkurerna i relation till livsmiljön och hur man kan påverka i samhället."
De mål som anknyter till I2 i bildkonst i årskurs 7 är:
- M2 uppmuntra eleven att diskutera om sina egna och andras iakttagelser och tankar och motivera sina åsikter
- M5 handleda eleven att tillämpa ett undersökande arbetssätt när hen skapar bilder självständigt eller tillsammans med andra
- M11 uppmuntra eleven att beakta kulturell mångfald och hållbar utveckling i sitt
bildskapande samt att påverka genom bilder
Socialt välbefinnande, gemenskap och respekt; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i bildkonst?
K1: "Tankeförmågan ska dessutom utvecklas genom att skapa olika slags tillfällen för eleverna att lösa problem, både självständigt och gemensamt, att argumentera, dra slutsatser och upptäcka orsakssammanhang och samband mellan olika företeelser för att lära sig tänka systematiskt."
K2: "Eleverna ska lära sig att se kulturell mångfald som en positiv resurs. Samtidigt handleds de att ge akt på hur kulturer, religioner och åskådningar påverkar samhället och vardagen och att fundera på frågor som strider mot de mänskliga rättigheterna och därför inte kan accepteras. I skolarbetet ska man systematiskt främja respekten och förtroendet för andra människogrupper och folkslag. [...] Eleverna ska lära sig att sätta sig in i andras situation, att bemöta andra människor med respekt och att följa god sed."
K3: "Eleverna ska handledas och uppmuntras att ta ansvar för sig själva, för andra och för vardagen. [...] Eleverna övar sina sociala färdigheter och utvecklingen av emotionella färdigheter stöds."
K4: "Eleverna ska uppmuntras att använda sin kompetens i multilitteracitet också för att påverka och delta på olika sätt i sin livsmiljö, i medier och i samhället. Undervisningen ska ge eleverna gott om tillfällen att träna dessa färdigheter tillsammans."
K5: "Sociala medietjänster ska användas i undervisningen för att eleverna ska inse vad samarbete och kommunikation betyder för lärandet, för undersökande arbete och för att kunna skapa något nytt."
K6: "Det är viktigt att eleverna senast i detta skede får erfarenhet av arbetslivet och av att samarbeta med aktörer utanför skolan för att de även ska få öva att uppföra sig och samarbeta på det sätt som förutsätts i arbetslivet samt inse betydelsen av språkkunskaper och kommunikativa färdigheter"
K7: "Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att stärka och fördjupa sitt intresse för gemensamma och samhälleliga frågor och att öva sig att delta som medlemmar i ett demokratiskt samhälle."
TEMAOMRÅDET MÅ BRA DAGAR
Temaområdet må bra dagar i årskurs 7:
"Helhetsskapande undervisning är en viktig del av den verksamhetskultur som stödjer pedagogisk enhetlighet i den grundläggande utbildningen. Målet är att göra det möjligt att förstå förhållandet mellan olika fenomen och på vilket sätt de är beroende av varandra."
- "Undervisningen kan t.ex. genomföras genom att ordna aktiverande evenemang såsom temadagar, olika tillställningar, kampanjer, studiebesök och lägerskolor."
- "Vid planering av t.ex. temadagar, uteverksamhet och mångvetenskapliga lärområden beaktar vi elevernas förslag redan i början av planeringen."