
Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående social hållbarhet:
TEMAOMRÅDET TRÄNING OCH GODA MATVANORS PÅVERKAN PÅ DEN PSYKISKA HÄLSAN
Temaområdet träning och goda matvanors påverkan på den psykiska hälsan i gymnastik i årskurs 8:
Träning och goda matvanors påverkan på den psykiska hälsan finns i det centrala innehållet I3 i gymnastik i årskurs 8:
- "Roliga och omväxlande gymnastikuppgifter framkallar positiva känslor som i
sin tur stärker elevernas upplevelse av att kunna och deras positiva självbild. I samband med
undervisningen får eleverna information om motionens betydelse för utvecklingen, principerna
för träning samt om möjligheterna att utöva motion som hobby och vad som kännetecknar olika
motionsformer."
De mål som anknyter till I3 i gymnastik i årskurs 8 är:
- M12 hjälpa eleven att förstå betydelsen av tillräcklig fysisk aktivitet och en motionsinriktad
livsstil för det totala välbefinnandet
- M13 göra eleven bekant med olika motionsmöjligheter samt ge eleven kunskaper och
färdigheter som hör samman med vanliga motionsformer så att hen ska kunna hitta egna
lämpliga motionsformer som ger glädje och rekreation

Träning och goda matvanors påverkan på den psykiska hälsan; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i gymnastik?
K1: "Det är viktigt att lära sig att lyssna till sig själv och till andra, att se saker med andras ögon och att hitta alternativa och kreativa lösningar. Eleverna behöver uppmuntran att bemöta och hantera oklar och motstridig information."
K3: "Eleverna ska handledas och uppmuntras att ta ansvar för sig själva, för andra och för vardagen. [...] Under den grundläggande utbildningen ska eleverna öva sig att göra hållbara val och tillägna sig en hållbar livsstil."
Temaområdet träning och goda matvanors påverkan på den psykiska hälsan i hälsokunskap i årskurs 8:
Träning och goda matvanors påverkan på den psykiska hälsan finns i det centrala innehållet I2 i hälsokunskap i årskurs 8:
- "Innehållet väljs i syfte att fördjupa kunskapen om och förståelsen för resurser som stödjer hälsan
och faktorer som förebygger sjukdomar. I samband med vanor som påverkar hälsan behandlas
vardagsrytm, sömn, kost och motion. [...] Som hälsofrämjande resurser granskas
psykisk hälsa, miljöer och samfund som stödjer välbefinnandet samt meningsfulla fritidsaktiviteter."
De mål som anknyter till I2 i hälsokunskap i årskurs 8 är:
- M1 vägleda eleven att förstå bredden av begreppet hälsa och att främja hälsan samt människans levnadslopp, växande och utveckling ur ett resursperspektiv
- M5 vägleda eleven att fördjupa sin förståelse för fysisk, psykisk och social hälsa, faktorer och mekanismer som stärker och hotar hälsan samt stödja elevens förmåga att använda relaterade begrepp på ett korrekt sätt
- M6 stödja eleven att söka och använda information om hälsa och sjukdomar samt främja elevens förmåga att agera ändamålsenligt i situationer som anknyter till hälsa, säkerhet och sjukdomar
- M7 vägleda eleven att känna igen och utvärdera sina egna vanor, val och motiv som berör hälsa och säkerhet samt uppmuntra eleven att reflektera över resurser som är relevanta för den egna hälsan
- M11 vägleda eleven att förstå och bedöma uppfattningar om hälsa i den egna familjen och
den närmaste omgivningen, att förstå deras betydelse för en själv samt att skapa sig en
bild av på vilket sätt hen lär sig bäst

Träning och goda matvanors påverkan på den psykiska hälsan; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i hälsokunskap?
K1: "Det är viktigt att lära sig att lyssna till sig själv och till andra, att se saker med andras ögon och att hitta alternativa och kreativa lösningar. Eleverna behöver uppmuntran att bemöta och hantera oklar och motstridig information."
K3: "Eleverna ska handledas och uppmuntras att ta ansvar för sig själva, för andra och för vardagen. [...] Under den grundläggande utbildningen ska eleverna öva sig att göra hållbara val och tillägna sig en hållbar livsstil."
K4: "Eleverna ska framför allt träna analytisk, kritisk och kulturell läskunnighet."
K5: "Eleverna ska lära sig att söka
och producera information och att använda informationskällor på ett mångsidigt sätt som underlag
för undersökande och kreativt arbete. Samtidigt ska de öva sig att vara källkritiska och lära sig att
bedöma sitt eget och andras sätt att arbeta och producera information samt hur olika söktjänster
och databaser fungerar och producerar information."
K7: "Eleverna ska få lära sig bedöma såväl sina egna som gruppens och samhällets verksamhetssätt och verksamhetsstruktur och korrigera dem så att de främjar ett hållbart välbefinnande."
Temaområdet träning och goda matvanors påverkan på den psykiska hälsan i huslig ekonomi i årskurs 8:
Träning och goda matvanors påverkan på den psykiska hälsan finns i det centrala innehållet I1 i huslig ekonomi i årskurs 8:
- "Genom att eleverna planerar och tillreder måltider samt prövar olika
måltidssituationer ska de lära sig att reflektera över val och vanor när det gäller mat och ätande
utgående från tillförlitlig information om näringsrekommendationer, matsäkerhet, matkedjan,
livsmedelskännedom samt ekonomi och etik."
De mål som anknyter till I1 i huslig ekonomi i årskurs 8 är:
- M3 handleda och uppmuntra eleven att välja och använda material, redskap, apparater och digitala verktyg med tanke på välbefinnande och hållbar konsumtion

Träning och goda matvanors påverkan på den psykiska hälsan; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i huslig ekonomi?
K3: "Eleverna ska handledas och uppmuntras att ta ansvar för sig själva, för andra och för vardagen. [...] Under den grundläggande utbildningen ska eleverna öva sig att göra hållbara val och tillägna sig en hållbar livsstil."
K4: "Eleverna ska framför allt träna analytisk, kritisk och kulturell läskunnighet."
K5: "Eleverna ska lära sig att söka
och producera information och att använda informationskällor på ett mångsidigt sätt som underlag
för undersökande och kreativt arbete. Samtidigt ska de öva sig att vara källkritiska och lära sig att
bedöma sitt eget och andras sätt att arbeta och producera information samt hur olika söktjänster
och databaser fungerar och producerar information."
K7: "Eleverna ska få lära sig bedöma såväl sina egna som gruppens och samhällets verksamhetssätt och verksamhetsstruktur och korrigera dem så att de främjar ett hållbart välbefinnande."