Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående social hållbarhet:

För varje temaområde finns hänvisningar ur läroplanen från varje läroämne där temaområdet kan avspeglas. 

Först finns hänvisningar till temaområdet gruppdynamik i läroämnena GY, OL, MO, SL, MU

Sedan finns hänvisningar till temaområdet egenvård i GY, OL, RE, MA

TEMAOMRÅDET GRUPPDYNAMIK

Temaområdet gruppdynamik i gymnastik årskurs 1:

Gruppdynamik finns i det centrala innehållet I2 i gymnastik i årskurs 1:

  • "Gymnastikundervisningen omfattar enkla motionslekar med regler, uppgifter och spel där eleverna samarbetar och får erfarenhet av att hjälpa varandra."

De mål som anknyter till I2 i gymnastik i årskurs 1 är:

  • M7 vägleda eleven att reglera sina handlingar och känslouttryck i sociala situationer i gymnastiken 
  • M8 stödja samarbetsfärdigheterna, t.ex. att följa gemensamt överenskomna regler genom att vägleda eleven att ta ansvar för att gemensamma spel och lekar lyckas 

Gruppdynamik; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i gymnastik?

K2: "Eleverna ska sporras och handledas till positiv växelverkan och samarbete. Lektioner, fester, lek, spel, måltider och samarbete i och utanför skolan erbjuder tillfällen där man kan öva sig att fungera tillsammans med många olika slags människor."

K3: "I skolan ska eleverna få lära sig grundläggande fakta om vad som främjar det egna och det gemensamma välbefinnandet, tryggheten och en god vardag. Det är viktigt att eleverna lär sig att röra sig självständigt och tryggt i närmiljön, att de använder säkerhets- och skyddsutrustning och förkovrar sina kunskaper och färdigheter som fotgängare och cyklister. De ska också få öva sig i hur man ska agera i olika riskfyllda situationer och hur man ska söka hjälp."

K6: "Skolarbetet ska ge eleverna mångsidiga möjligheter att lära sig arbeta självständigt och tillsammans med andra. De ska få öva sig att medverka i grupp och att samarbeta, att anpassa sina egna idéer till andras och att ta ansvar enligt sin ålder."

K7: "Tillsammans med eleverna ska man diskutera vad rättvisa, jämlikhet och ömsesidighet betyder. Eleverna ska genom egna erfarenheter bekanta sig med demokratiska principer och demokrati i praktiken."


Temaområdet gruppdynamik i omgivningslära årskurs 1:

Gruppdynamik finns i det centrala innehållet I2 i Omgivningslära i årskurs 1.

  • "Eleverna får öva sig att samarbeta och att arbeta i olika grupper"

Gruppdynamik finns i det centrala innehållet I6 i Omgivningslära i årskurs 1.

  • "Man funderar på vilken betydelse de egna handlingarna har för en själv, andra människor samt den närmaste omgivningen."

På bilden här till höger syns till vilka mål I2 och I6 anknyter i läroplanen i Omgivningslära i årskurs 1.

Gruppdynamik; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i omgivningslära?

K1: "Eleverna ska få öva att planera och ställa upp mål för sitt eget och det gemensamma arbetet och att utvärdera arbetet"

K2: "Eleverna ska sporras och handledas till positiv växelverkan och samarbete. Lektioner, fester, lek, spel, måltider och samarbete i och utanför skolan erbjuder tillfällen där man kan öva sig att fungera tillsammans med många olika slags människor."

K3: "Betydelsen av gemensamma spelregler, goda vanor och uppmuntrande respons ökar"

K6: "Skolarbetet ska ge eleverna mångsidiga möjligheter att lära sig arbeta självständigt och tillsammans med andra. De ska få öva sig att medverka i grupp och att samarbeta, att anpassa sina egna idéer till andras och att ta ansvar enligt sin ålder. "

K7: "Eleverna ska från första klass få vara med och diskutera och planera mål för sitt eget arbete och sin grupps arbete... Tillsammans med eleverna ska man diskutera vad rättvisa, jämlikhet och ömsesidighet betyder. Eleverna ska genom egna erfarenheter bekanta sig med demokratiska principer och demokrati i praktiken."


Temaområdet gruppdynamik i modersmål årskurs 1:

Gruppdynamik finns i det centrala innehållet I1 i modersmål i årskurs 1:
  • "Eleverna får öva sig i att verbalt gestalta och benämna sin omvärld, att lyssna, fråga, svara och berätta ansikte mot ansikte i olika slag av kommunikationssituationer och för olika syften. De övar sig att kommunicera i grupp i olika textmiljöer."

Gruppdynamik finns i det centrala innehållet I4 i modersmål i årskurs 1: 

  • "Eleverna får iaktta det talade språket i dess olika varianter och reflekterar kring hur språkanvändningen påverkar omgivningen."
På bilden här till höger syns till vilka mål I1 och I4 anknyter i läroplanen i modersmål i årskurs 1. 

mellanrum





Gruppdynamik; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i modersmål?

K1: "Eleverna ska få öva att planera och ställa upp mål för sitt eget och det gemensamma arbetet och att utvärdera arbetet"

K2: "Eleverna ska sporras och handledas till positiv växelverkan och samarbete. Lektioner, fester, lek, spel, måltider och samarbete i och utanför skolan erbjuder tillfällen där man kan öva sig att fungera tillsammans med många olika slags människor."

K3: "Betydelsen av gemensamma spelregler, goda vanor och uppmuntrande respons ökar"

K4: "Eleverna ska lära sig att söka information i olika källor och att förmedla information till andra."

K7: "Tillsammans med eleverna ska man diskutera vad rättvisa, jämlikhet och ömsesidighet betyder. Eleverna ska genom egna erfarenheter bekanta sig med demokratiska principer och demokrati i praktiken."


Temaområdet gruppdynamik i slöjd årskurs 1:

Gruppdynamik finns i det centrala innehållet I6 i slöjd i årskurs 1: 

  • "Under slöjdprocessens gång ges eleverna möjlighet till olika slag av självbedömning och kamratbedömning. Eleverna får lära sig att ge respons till andra."

De mål som anknyter till I2 i slöjd i årskurs 1 är: 

  • M5 stödja eleven att utveckla sin självkänsla genom att ge eleven möjlighet att känna att hen lyckas, förstår och hittar på lösningar i slöjden

Gruppdynamik; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i slöjd?

K1: "Eleverna ska få öva att planera och ställa upp mål för sitt eget och det gemensamma arbetet och att utvärdera arbetet" 

K3: "Betydelsen av gemensamma spelregler, goda vanor och uppmuntrande respons ökar" 


Temaområdet gruppdynamik i musik årskurs 1:

Gruppdynamik finns i det centrala innehållet I1 i musik i årskurs 1:

  • "I samband med musicerande fästs uppmärksamhet vid att arbeta i grupp och skapa en positiv vianda."  

De mål som anknyter till I1 i musik i årskurs 1 är: 

  • M1 handleda eleven att musicera i grupp och utveckla en positiv självbild 
  • M2 handleda eleven att använda sin röst naturligt samt att sjunga och spela i grupp
  • M7 handleda eleven i att agera ansvarsfullt i samband med musicerande  

Gruppdynamik; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i musik?

K1: "Eleverna ska få öva att planera och ställa upp mål för sitt eget och det gemensamma arbetet och att utvärdera arbetet"  

K2: "Eleverna ska sporras och handledas till positiv växelverkan och samarbete. Lektioner, fester, lek, spel, måltider och samarbete i och utanför skolan erbjuder tillfällen där man kan öva sig att fungera tillsammans med många olika slags människor."

K4: "Eleverna ska lära sig att söka information i olika källor och att förmedla information till andra."

K7: "Eleverna ska från första klass få vara med och diskutera och planera mål för sitt eget arbete och sin grupps arbete.

TEMAOMRÅDET EGENVÅRD

Temaområdet egenvård i gymnastik årskurs 1:

Egenvård finns i det centrala innehållet I1 i gymnastik i årskurs 1. 
  • Kroppskontrollen främjas genom olika uppgifter (t.ex. gymnastik- och musiklekar), där eleverna övar sig att uppfatta sin kropp, att uttrycka sig och att röra sig i takt till en rytm.

Egenvård finns i det centrala innehållet I3 i gymnastik i årskurs 1.

  • I undervisningen väljs roliga och uppfriskande lekar och uppgifter där eleverna får uppleva att de lyckas samt med stöd av läraren möta emotionellt varierande situationer, t.ex. situationer som uppstår under lek, tävlingar eller spel.

De mål som anknyter till I1 och I3 i gymnastik i årskurs 1 är:

  • M1 uppmuntra eleven att röra på sig och att självständigt och tillsammans med andra pröva nya, olika gymnastikuppgifter samt våga uttrycka sig själv genom gymnastiken
  • M2 hjälpa eleven att utveckla sina sensomotoriska färdigheter, d.v.s. att iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
  • M3 stärka de grundläggande motoriska färdigheterna (balans- och rörelseförmåga, förmåga att hantera redskap), så att eleven lär sig att anpassa dem i olika lärmiljöer, i olika situationer och under olika årstider
  • M4 lära eleven att röra sig tryggt i olika miljöer, med olika redskap och på olika ställningar
  • M5 vänja eleven vid att röra sig i vatten och träna grundläggande simkunnighet
  • M6 vägleda eleven att bete sig säkert och sakligt under gymnastiklektionerna
  • M9 stödja eleven att stärka sin positiva självbild och sin förmåga att arbeta självständigt och att uttrycka sig på olika sätt
  • M10 se till att eleven får positiva upplevelser av gymnastik och uppmuntra eleven att testa gränserna för sin förmåga 

Egenvård; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i gymnastik?

K1: "Eleverna ska också uppmuntras att ifrågasätta sina iakttagelser och lägga märke till att information ibland kan vara motstridig och otydlig." 

K2: "Eleverna ska sporras att njuta av att deras fingerfärdighet och andra fysiska färdigheter utvecklas och att öva sig i att uppträda på olika sätt. 

K3: "De ska öva sig att identifiera och uttrycka sina känslor[...] I skolan ska eleverna få lära sig grundläggande fakta om vad som främjar det egna och det gemensamma välbefinnandet, tryggheten och en god vardag. Det är viktigt att eleverna lär sig att röra sig självständigt och tryggt i närmiljön, att de använder säkerhets- och skyddsutrustning [...] De ska också få öva sig i hur man ska agera i olika riskfyllda situationer och hur man ska söka hjälp. [...] lära sig använda teknisk utrustning på ett tryggt sätt."

K6: "De ska uppmuntras att lita på sig själva då de handlar i nya situationer." 


Temaområdet egenvård i omgivningslära årskurs 1:

Egenvård finns i det centrala innehållet I2 i Omgivningslära i årskurs 1.

  • "Dessutom får eleverna lära sig hur man beter sig i olika situationer i vardagen, att respektera fysisk integritet, att förhindra mobbning, att klara grundläggande egenvård i vardagen och att söka hjälp."

Egenvård finns i det centrala innehållet I6 i Omgivningslära i årskurs 1.

  • "Eleverna övar sig att ta hand om sina egna och gemensamma saker."

På bilden här till höger syns till vilka mål I2 och I6 anknyter i läroplanen i Omgivningslära i årskurs 1 

Egenvård; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i omgivningslära?

K1: "Eleverna ska handledas i att se sina framsteg, bli varse sina styrkor som lärande individer och att känna glädje när de lyckas."

K2: "Eleverna ska handledas att värdesätta sin familjs och släkts traditioner och andras vanor och traditioner. [...] Det är viktigt att fundera över hur man kan påverka sin egen miljö och dess kultur. "

K3: "De ska öva sig att identifiera och uttrycka sina känslor[...] I skolan ska eleverna få lära sig grundläggande fakta om vad som främjar det egna och det gemensamma välbefinnandet, tryggheten och en god vardag. Det är viktigt att eleverna lär sig att röra sig självständigt och tryggt i närmiljön, att de använder säkerhets- och skyddsutrustning [...] De ska också få öva sig i hur man ska agera i olika riskfyllda situationer och hur man ska söka hjälp. [...] lära sig använda teknisk utrustning på ett tryggt sätt. [...]  fundera över hur de kan påverka sin egen användning av pengar."

K5: "Man ska tillsammans med eleverna diskutera och utarbeta trygga och goda arbetssätt och god nätetikett för användningen av digitala verktyg. Man ska fästa uppmärksamhet vid att hälsosamma arbetsställningar och lämpligt långa arbetspass inverkar på välbefinnandet."

K7: "Tillsammans med eleverna ska man diskutera vad rättvisa, jämlikhet och ömsesidighet betyder. Eleverna ska genom egna erfarenheter bekanta sig med demokratiska principer och demokrati i praktiken. Alla elever hör till elevkåren och kan enligt sin ålder och sina förutsättningar vara med och besluta om saker som gäller dem själva. Man ska tillsammans med eleverna fundera på vad en rättvis och hållbar framtid betyder i vårt land och i världen och hur de själva kan bidra till en sådan."


Temaområdet egenvård i religion årskurs 1:

Egenvård finns i det centrala innehållet I3 i religion i årskurs 1.

  • "Man uppmuntrar eleven att identifiera och uttrycka sina känslor [...]. Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem..."
De mål som anknyter till I3 i religion i årskurs 1 är:  
  • M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen 

Egenvård; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i religion?

K3: "De ska öva sig att identifiera och uttrycka sina känslor[...] I skolan ska eleverna få lära sig grundläggande fakta om vad som främjar det egna och det gemensamma välbefinnandet, tryggheten och en god vardag.  

K7: "Tillsammans med eleverna ska man diskutera vad rättvisa, jämlikhet och ömsesidighet betyder. Eleverna ska genom egna erfarenheter bekanta sig med demokratiska principer och demokrati i praktiken. Alla elever hör till elevkåren och kan enligt sin ålder och sina förutsättningar vara med och besluta om saker som gäller dem själva. Man ska tillsammans med eleverna fundera på vad en rättvis och hållbar framtid betyder i vårt land och i världen och hur de själva kan bidra till en sådan." 


Temaområdet egenvård i matematik årskurs 1:

Egenvård finns i det centrala innehållet I1 i religion i årskurs 1. 

  • "Eleverna erbjuds möjligheter att finna likheter, skillnader och mönster. De jämför, klassificerar och ordnar samt observerar samband mellan orsak och verkan." 

De mål som anknyter till I1 i matematik i årskurs 1 är:   

  • M4 handleda eleven att utveckla förmågan att dra slutsatser och lösa problem 

Egenvård; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i matematik?

K1: "Eleverna ska uppmuntras att fråga och lyssna, göra noggranna iakttagelser, söka information [...] Eleverna ska också uppmuntras att ifrågasätta sina iakttagelser och lägga märke till att information ibland kan vara motstridig och otydlig."

K4: "Eleverna ska handledas att nå kompetens i multilitteracitet, det vill säga att kunna tolka, producera och kritiskt granska texter av många olika slag som är lämpliga för deras ålder. [...] De ska handledas att fundera över skillnaden mellan den fiktiva och den verkliga världen och att inse att varje text har en upphovsman och ett syfte."

K6: "De ska uppmuntras att lita på sig själva då de handlar i nya situationer."

© 2022 Vörå kommunAlla rättigheter reserverade.
Skapad med Webnode Cookies
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång