Hänvisningar till Förskoleundervisningens läroplan angående social hållbarhet med temaområdet känsloreglering.

Temaområdet känsloreglering finns i följande av förskolans lärområden:


Känsloreglering finns under lärområdet Mina många uttrycksformer

  • "Bilder granskas med avseende på till exempel färg, form, material, upphovsman, i vilket sammanhang bilderna visas och vilka känslor de framkallar."

Känsloreglering finns under lärområdet Jag och vår gemenskap

  • "Den ska kopplas till barnens vardag och verkliga situationer som är förknippade med känslor och etiska val. Barnen ska få hjälp med att lära sig identifiera sina känslor, handla vänligt och ansvarsfullt och att lösa konfliktsituationer som uppstår mellan barnen på ett konstruktivt sätt." 

Känsloreglering finns under lärområdet Jag växer och utvecklas:  

  • "Barnen övar i vardagliga situationer att umgås med kompisar, ta hänsyn till andra, identifiera och behärska känslor." 

Temaområdet känsloreglering finns i följande av förskolans mångsidiga kompetenser:

Känsloreglering finns under den mångsidiga kompetensen vardagskompetens:

  • "Barnen ska få hjälp i att uttrycka och reglera sina känslor. Barnens emotionella färdigheter stärks när barnen får lära sig att upptäcka, förstå och sätta ord på känslor."

Känsloreglering finns under den mångsidiga kompetensen multilitteracitet:

  • "På detta sätt övar sig barnen tillsammans att uttrycka sig och att leva sig in i de tankar och känslor som meddelanden väcker."
© 2022 Vörå kommunAlla rättigheter reserverade.
Skapad med Webnode Cookies
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång