Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående ekologisk hållbarhet:

För varje temaområde finns hänvisningar ur läroplanen från varje läroämne där temaområdet kan avspeglas. 

Här finns hänvisningar till temaområdet Förståelse för människans roll i ekosystemet i läroämnet BI.
Sedan finns hänvisningar till temaområdet Klimatförändringar och miljön i läroämnena BI och GE.

TEMAOMRÅDET FÖRSTÅELSE FÖR MÄNNISKANS ROLL I EKOSYSTEMET

Temaområdet förståelse för människans roll i ekosystemet i biologi i årskurs 9:

Förståelse för människans roll i ekosystemet finns i det centrala innehållet I6 i biologi i årskurs 9:

  • "De får insikt i möjligheterna med bioekonomi och ekosystemtjänster ur hållbarhetsperspektiv."
  • M6 vägleda eleven att bedöma förändringar i naturen och människans påverkan på miljön samt att förstå betydelsen av ekosystemtjänster
  • M11 uppmuntra eleven att tillämpa kunskaper och färdigheter i biologi i sitt eget liv samt i samhällsdebatten och -beslutsfattandet
  • M13 vägleda eleven att göra etiskt motiverade val
  • M14 inspirera eleven att påverka och bygga en hållbar framtid  

Förståelse för människans roll i ekosystemet; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i biologi?

K2: "Eleverna ska lära sig tyda kulturella budskap i omgivningen, lära känna och värdesätta sin livsmiljö och dess kulturarv och att identifiera värden som anknyter till det."

K3: "Under den grundläggande utbildningen ska eleverna öva sig att göra hållbara val och tillägna sig en hållbar livsstil."

K4: "Genom undervisningen ska man stärka elevernas kulturella, etiska och ekologiska läskunnighet."

K5: "Eleverna ska lära sig att söka och producera information och att använda informationskällor på ett mångsidigt sätt som underlag för undersökande och kreativt arbete. Samtidigt ska de öva sig att vara källkritiska och lära sig att bedöma sitt eget och andras sätt att arbeta och producera information samt hur olika söktjänster och databaser fungerar och producerar information."

K7: " Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."

TEMAOMRÅDET KLIMATFÖRÄNDRINGAR OCH MILJÖN

Temaområdet klimatförändringar och miljön i biologi i årskurs 9:

Klimatförändringar och miljön finns i det centrala innehållet I6 i biologi i årskurs 9:
  • "Innehållet anknyter till bevarande av naturens mångfald, klimatförändringen, hållbar användning av naturresurser och förändringar i närmiljön. Eleverna reflekterar över ekologiska, sociala, ekonomiska och etiska principer för hållbar användning av naturresurser, hållbar näringsproduktion och djurens välmående."

De mål som anknyter till I6 i biologi i årskurs 9 är:

  • M6 vägleda eleven att bedöma förändringar i naturen och människans påverkan på miljön samt att förstå betydelsen av ekosystemtjänster
  • M11 uppmuntra eleven att tillämpa kunskaper och färdigheter i biologi i sitt eget liv samt i samhällsdebatten och -beslutsfattandet
  • M13 vägleda eleven att göra etiskt motiverade val
  • M14 inspirera eleven att påverka och bygga en hållbar framtid  

Klimatförändringar och miljön; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i biologi?

K2: "Eleverna ska lära sig tyda kulturella budskap i omgivningen, lära känna och värdesätta sin livsmiljö och dess kulturarv och att identifiera värden som anknyter till det."

K3: "Under den grundläggande utbildningen ska eleverna öva sig att göra hållbara val och tillägna sig en hållbar livsstil."

K4: "Genom undervisningen ska man stärka elevernas kulturella, etiska och ekologiska läskunnighet."

K5: "Eleverna ska lära sig att söka och producera information och att använda informationskällor på ett mångsidigt sätt som underlag för undersökande och kreativt arbete. Samtidigt ska de öva sig att vara källkritiska och lära sig att bedöma sitt eget och andras sätt att arbeta och producera information samt hur olika söktjänster och databaser fungerar och producerar information."

K7: " Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."


Temaområdet klimatförändringar och miljön i geografi i årskurs 9:

Klimatförändringar och miljön finns i det centrala innehållet I6 i geografi i årskurs 9:

  • "Eleverna sätter sig in i miljöförändringar, i synnerhet klimatförändringen och hur naturens mångfald försvagas."

De mål som anknyter till I6 i geografi i årskurs 9 är:

  • M4 uppmuntra eleven att reflektera över samspelet mellan människan och naturen samt att förstå betydelsen av en hållbar användning av naturresurser
  • M9 lära eleven att iaktta miljön och förändringar i miljön samt aktivera eleven att följa med aktuella händelser i sin närmiljö, i Finland och i hela världen 
  • M11 vägleda eleven att värna om naturen, den byggda miljön och mångfalden i dem samt stärka elevens förmåga att delta och påverka  

Klimatförändringar och miljön; vilka mångsidiga kompetenser anknyts i geografi?

K4: "Genom undervisningen ska man stärka elevernas kulturella, etiska och ekologiska läskunnighet."

K7: " Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."

© 2022 Vörå kommunAlla rättigheter reserverade.
Skapad med Webnode Cookies
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång