Hänvisningar till Plan för småbarnspedagogiken angående social hållbarhet med temaområdena positiv jagbild, socialt samspel och sunda levnadsvanor.

Temaområdet positiv jagbild finns i följande av småbarnspedagogikens lärområden:


Positiv jagbild finns under lärområdet Mina många uttrycksformer

  • "Att uppleva och uttrycka konst främjar barnens förutsättningar för lärande, deras sociala färdigheter, positiva självbild och förmåga att förstå och strukturera sin omvärld."

Temaområdet positiv jagbild finns i följande av småbarnspedagogikens mångsidiga kompetenser:

Positiv jagbild finns under den mångsidiga kompetensen vardagskompetens:

  • "Småbarnspedagogiken ska också stödja barnen att förhålla sig positivt till framtiden. Barnen ska stödjas att gradvis bli mera självständiga."

Temaområdet socialt samspel finns i följande av småbarnspedagogikens lärområden:


Socialt samspel finns under lärområdet Språkens rika värld:
  • "Med hjälp av sin språkliga uttrycksförmåga kan barnet hantera olika situationer och företeelser, kommunicera med andra, uttrycka sig och skaffa information."  


Socialt samspel finns under lärområdet Mina många uttrycksformer

  • "Att uppleva och uttrycka konst främjar barnens förutsättningar för lärande, deras sociala färdigheter, positiva självbild och förmåga att förstå och strukturera sin omvärld."
Socialt samspel finns under lärområdet Jag och vår gemenskap:  
  • "Inom småbarnspedagogiken har mediefostran som uppdrag att stödja barnens förutsättningar att vara aktiva och uttrycka sig i gruppen." 

Temaområdet socialt samspel finns i följande av småbarnspedagogikens mångsidiga kompetenser:

Socialt samspel finns under den mångsidiga kompetensen förmåga att tänka och lära sig:

  • "Förmågan att tänka och lära sig utvecklas i kommunikation med andra människor och omgivningen och skapar förutsättningar för utvecklingen av andra kompetenser och livslångt lärande." 

Socialt samspel finns under den mångsidiga kompetensen kulturell och kommunikativ kompetens:  

  • "Kulturell och kommunikativ kompetens kännetecknas av förmåga att lyssna, identifiera och förstå olika synsätt samt förmåga att reflektera över sina egna värderingar och attityder."
Socialt samspel finns under den mångsidiga kompetensen vardagskompetens:

  • "Barnen ska också få handledning i att respektera sin egen och andras kroppsliga integritet." 
Socialt samspel finns under den mångsidiga kompetensen förmåga att delta och påverka:
 
  • "Småbarnspedagogiken har som uppdrag att stödja barnens växande förmåga att delta och påverka samt att uppmuntra barnen att ta egna initiativ. [...] Barnen lär sig då samtidigt att kommunicera och att förstå betydelsen av gemensamma regler, överenskommelser och tillit." 

Temaområdet sunda levandsvanor finns i följande av småbarnspedagogikens lärområden:


Sunda levnadsvanor finns under lärområdet Jag växer, rör på mig och utvecklas

  • "Syftet med småbarnspedagogiken är att inspirera barnen att röra på sig på många olika sätt och känna glädje över att röra på sig." [...] Syftet med matfostran är att främja ett positivt förhållningssätt till mat och ätande samt stödja mångsidiga och hälsosamma matvanor. [...] Tillsammans med barnen ska personalen diskutera betydelsen av att röra på sig, vila och ha goda mänskliga relationer för välbefinnandet och hälsan."

Temaområdet sunda levnadsvanor finns i följande av småbarnspedagogikens mångsidiga kompetenser:

Sunda levnadsvanor finns under den mångsidiga kompetensen vardagskompetens:

  • "Alla behöver kunna ta hand om sig själva och värna om sin hälsa och trygghet. Småbarnspedagogiken har som uppdrag att stärka färdigheter som hör samman med barnens välbefinnande, säkerhet och trygghet samt att handleda dem att göra val som överensstämmer med en hållbar livsstil." 


© 2022 Vörå kommunAlla rättigheter reserverade.
Skapad med Webnode Cookies
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång